Студенту на замітку: Право. Інтелектуальна власність


Винахідництво
Економіка
   Аудит
   Бухгалтерський облік
   Економіка підприємства

   Соціальне забезпечення
   Історія економіки

   Контроль і ревізія
   Корпоративне управління
   Логістика

   Маркетинг
   Менеджмент
   Страхування

   Управління економікою
   Фінанси
   Цінні папери
Екологія
Етика. Естетика

Інформаційні технології
Історія
   Всесвітня історія
   Історія України
Культурологія
   Культура, мистецтво, суспільство
   Культурне співробітництво
   Менеджмент в галузі культури
   Оперне, балетне мистецтво України
   Сучасна українська музика
   Українська книга
   Українське кіно
Мистецтво
Мовознавство
Педагогіка
Право
   Авторське право

   Адміністративне право
   Господарське право
   Екологічне право
   Інтелектуальна власність
   Конституційне право
   Кримінально-процесуальне право
   Кримінальне право
   Кримінологія, криміналістика
   Митне право
   Міжнародне право

   Правоохоронна діяльність
   Сімейне право
   Соціальне право
   Фінансове право
   Цивільне право
   Цивільне процесуальне право
Політика. Державне управління

Психологія

   Екстремальна психологія
   Загальна психологія
   Організаційна психологія
   Психологія конфлікта
   Психологія особистості
   Педагогічна психологія

   Психологія спілкування
   Психологія спорту

   Психологія творчості
   Юридична психологія
Сільське господарство
Філософія

Абдуліна І. Бездіяльність та хаос в сфері авторського права та суміжних прав// Інтелектуальна власність.- 2022., № 1.- С. 10-19.


З трибуни Верховної Ради України з 2015 року час від часу лунають заклики щодо необхідності негайно допровадити реформу інтелектуальної власності. Адже ця реформа забезпечить впровадження європейських, справді правових, справедливих відносин у сфері інтелектуальної власності та забезпечить творчу спільноту України і спільноту міжнародних партнерів гідними роялті. Насправді, на сьогодні, те, що працювало погано в сфері виплати авторської винагороди і потребувало негайних змін, знищено, а нове – не працює зовсім, принаймні, в інтересах широких творчих кіл.

Державна організації «Українське агентство з авторського права та суміжних прав»(ДО УААСП), як «корінь зла», була оголошена такою, що має бути ліквідованою. На її місці окрім низки раніше створених ОКУ, сьогодні з’явилися нові авторсько-правові організації, зокрема – Громадська організація «Співдружність авторів України». У царині суміжних прав, сьогодні є старі та новостворені ОКУ і, у результаті, в Україні на даний час маємо 19 ОКУ – рівно стільки, скільки їх було до реформи, якою, до речі, передбачалося скорочення їх кількості.

Всі ці ОКУ мали б функціонувати по-новому передусім, на користь творців, але юридична спільнота вже стійко керується новим терміном «правовласник», який охоплює більш широке коло потенціних бенефіціарів авторської винагороди, аніж творці і відповідно, вимагає ще більшої правової та регуляторної обізнаності, аніж було раніше. Як досягти результату, коли відповідальні державні інституції, що мають забезпечити законність такого функціонування, як працювали по-старому, так і не працюють по-новому? Український ринок авторських та суміжних прав впродовж останніх років знаходиться у перманентній кризі.

Судові розробки через «криві» акредитації ОКУ і не тільки, скандали стосовно змісту нового законодавства, недолугість державного керівництва, якому, до слова, часто елементарно не вистачає освіти в сфері інтелектуальної власності, у результаті відсутність на практиці державного управління сферою, усе це – ті реалії, у яких перебуває інтелектуальна власність

Переважна більшість коментарів європейських та американських фахівців у сфері інтелектуальної власності протягом всіх років незалежності України зводилися до ключового висновку, що проблема негараздів лежить у площині правового нігілізму серед як громадян України всіх рівнів, так держслужбовців і суддів. Наслідки цього явища – суспільний хаос, з яким треба щось робити. Кількість конкретних пропозицій від міжнародних фахівців за ці роки не порахувати… Та, у 2015 році тодішні управлінці-горе-реформатори даної галузі відкинули всі напрацювання фахівців і запропонували свою систему управління охороною прав інтелектуальної власності, просто підмінивши поняття: замість проблем з захисту прав інтелектуальної власності на проблеми в управлінні системою державного управління правовою охороною інтелектуальної власності.

Пройшов час. Сьогодні ми не бачимо тих реформаторів, хоча діло їх живе і процвітає, ана позитивних наслідків їхніх реформ. Виглядає так, що якась магічна невидима сила веде сьогоднішніх можновладців тими манівцями у подальше руйнування сфери інтелектуальної власності.

Державні управлінські інститути мають працювати на користь суспільства, адже ми всі сплачуємо не аби-які податки і тому мусимо вимагати від управлінців цих інститутів виконання своїх обов’язків, тим більше коли ці обов’язки вочевидь ними ігноруються.