Ганді, Махатма. Педагогіка ненасильства

Титульне фото Ганді, Махатма. Педагогіка ненасильства

Ганді, Махатма. Педагогіка ненасильства / Пер. з англ., вступ. нарис та упорядкування В.А. Василенка. – Кіровоград: «Імекс-ЛТД», 2016. – Вид. 2-ге, доп. – 400 с.; іл.


Східна цивілізація вища від західної, вважав спадкоємець святих традицій Мохандасу Карамчанду Ганді. І в його імені вже закладено розгадку цієї височини – «Велика Душа Ганді». Напевно саме ця ономастика і дозволила йому обіймати одне з перших місць у ряду мислителів і реформаторів, які зробили найбільший внесок у розвиток людства XX сторіччя.

Ініціатор і прискорювач трьох революцій проти колоніалізму, расизму та насильства, лідер національно-визвольного руху в Індії Махатма Ганді мав, у тому числі, й неабиякий педагогічний талант. Він професійно займався докорінним реформуванням державної системи освіти у країні, «де володарює серце».

Педагогічна спадщина Ганді налічує понад 400 джерел, деякі з них містяться саме у цьому виданні. Нотатки про тогочасну систему освіти, про притулки для сиріт і створення особливої атмосфери любові у цих місцях, виступи на конференціях перед вчителями та студентами, листи до сина, фрагменти автобіографії. І все це пронизано повагою до рідної мови та розумінням, що освіта існує у будь якій країні для збереження незалежності.

Головною методою «за Ганді» і давньоіндійською традицією є усна розповідь учителя, або викладання з уст в уста: ми повинні «докласти всіх зусиль, щоб отримати все краще, що є в дітях, звертаючись до їхніх сердець і розуму». А найкращим вчителем «за Ганді» є кішка, бо вона «вчить спокійно та без суєти, на своєму прикладі показуючи те, чому б хотіла навчити».

Його генію дивувався сам Альберт Енштейн, який мало вірив у чудеса: «Можливо прийдешні покоління навряд чи повірять, що така людина зі звичайної плоті й крові ходила по цій землі».

Завдяки цьому виданню, ми маємо можливість доторкнутися власними думками до Дива на ім'я Махатма Ганді.


06.12.2016