Michael Jackson. Gravity of loneliness
Світ, в якому ми живемо, є танець творця. Танцюристи приходять і йдуть у мить ока, але танець продовжує жити. Я продовжую танцювати… MJ ![]() Невеличке містечко Гері округу Лейк, американський штат Індіана. Саме тут в переодстанній день серпня 1958 народився хлопчик, якому судилося стати коронованим сценою найвидатним музикантом і філантропом. В родині його, де генетично з покоління до покоління полюбляли музику, було ще три сестри та п'ятеро братів. Батько Джозеф, кранівник на сталеливарному заводі, у вільний час грав на електрогітарі та виступав з групою Falcons, мати Кетрін – письменниця, теж деякий час співала у Falcons. Мешкали в маленькому скромному будиночку, як розміщувалися всі – незрозуміло. Вулиця Джексонів майже не виховувала, бо поруч було чимало асоціальних родин, тому дисципліна цілковито домашня. Чи розумів Майкл, що народився в бідній родині – навряд, але, коли піднявся на музичний Олімп, завжди неодмінно допомагав нужденним. Танцювати маленьке Диво почало щойно йому виповнився рік під акомпанімент звуків старенької пральної машини. Почуття ритму мав дивовижне. Більш за все полюбляв солодощі та розіграші. Улюблене місце – карамельна крамничка, де згодом продавав цукерки одноліткам, кошти ж витрачав на вініл. Років з п'яти слухав Джеймса Брауна, Вілсона Пікетта, Левая Стапса. Смак до справжньої досконалості змалечку був таким же природнім як артистизм та почуття ритму. У початковій школі Гарнетта Майкл на зустрічі для батьків виконував арію з м'юзиклу Роберта Вайза «Звуки музики». Соло було незабутнім. Ноти відчував, немов все його їство являло музичний стан. Робота батька на заводі була не з легких, тому Джозеф, звичайно, хотів, щоб нащадки цього уникли. На початку 1960-х він почав формувати зі старших синів музичний гурт. Так, він був деспотичним і жорстким і досягав дисципліни фізичними покараннями, в тому числі, але єдине чого прагнув – кращої долі для дітей. Джозеф безпомилково розумів, що доросле життя довше за дитинство та до нього потрібно готуватися. Згодом він перевіз родину з Гері, де діти точно не змогли б зробити кар'єри в музиці та побачити інше життя. Майкл боявся батька, не сприймав за рідну людину, називав по імені, бо чимало потерпав від його невиправданної жорстокості. Спорідненою душею була матуся, яку він вважав ідеалом досконалості, яка завжди підтримувала в усьому. Він дуже походив на неї довірливістю та м'якістю, і це турбувало Кетрін, бо вона зовсім не хотіла бачити сина таким вразливим. Вже у п'ять рочків брати охоче прийняли Майкла до свого гурту. Улюблений на той час музичний стиль – фолк і кантрі. У вісім Майкл став одним із двох солістів The Jackson Brothers, яка пізніше була перейменована в The Jackson 5. Коли маленький артист з'являвся на сцені, зал неодмінно вставав. Його голос та рухи підкорювали з першого погляду, тримали та заворожували, немов чарівна магія. Глядачі, як один, підіймуться в залах із запальничками в долонях і в день, коли зупиниться його серце та артисти по всьому світові сповіщатимуть на своїх виступах трагічну звістку. Успіху він прагнув завжди, наполегливо та всерйоз бажав досягти досконалості. Репетиції, виступи, декілька годин на сон, перемога на важливому конкурсі в Roosevelt High School. Виступи в Чікаго та інших містах, уроки в антракті. Разом із братами він дорослішав, лишаючись юним. ![]() Колектив не мав гідної апаратури, але співав душею, що набагато більше та без чого точно не варто виходити на сцену. Саме в Чікаго в 1968 вони познайомляться з першим продюсером групи, відомим вокалістом Боббі Тейлором. Майже з перших хвилин той зрозуміє, що Майкл талантом більший за нього та має задатки великого виконавця. Коли Боббі вперше почув The Jackson 5, голос Майкла та побачив його рухи, попросив Джозефа не забирати малого додому, а лишити в Чікаго днів на десять. Йому вкрай хотілося поспілкуватися з неперевершеним солістом, поглянути ближче на це Диво. Його перші безпосередні враження – сонячна щирість Джексона та розуміння, що музика є справжнім життям цього маленького трудоголіка. «Я зрозумів, що переді мною дорослий, просто він виглядає, як дитина та сказав йому: «Так, в тебе талант, але потрібно працювати та працювати. Тому не думай, що це зізнання зробить тебе зіркою». Справедливості ради слід зазначити, що Майк саме так і думав все життя, хоча, як цілковито доречно зауважить піаніст Роні Ранцефер, який починав з групою братів Джексонів: «Граней, які потрібно було шлифувати, в Майкла, з самих перших кроків на сцені, було небагато». Простори жанрового вдосконалення колективу розширювалися глибшими елементами фанка. Знаковим став виступ колективу на сцені Нью-йоркського Apollo Theater – найвідомішого концертного майданчика тих часів, де виконавці записували альбоми в стилі R&B. Всі, хто виступали тут, ставали зірками, проходячи своєрідні кастинги прийняття найвимогливішої публіки. Афіша з назвою нікому невідомої групи – вже величезний успіх. Далі більше. Колектив без єдиного хіта викликав шалений захват, виступ став справжнім вибухом, назву групи скандували. Вражала й самодостатність, бо The Jackson 5 мала власних басиста, гитариста, клавішника, ударника. Джексони виграли конкурс молодих талантів Apollo Theater і отримали право виступу на розігріві в Джеймса Брауна, де Майкл заспівав його пісню I got you, став навшпиньки і почав танцювати. Він був схожий на маленького лялькового Джеймса Брауна, був здатен блискавично імітувати Фреда Астера або Джеймса Кегні, додаючи власний шарм і чарівний артистизм Доля першого контракту за неймовірної наполегливості Боббі Тейлора була вирішена. Незважаючи на талант колективу, саунд-продюсер Беррі Горді – засновник лейбла Motown Records, уже мав для розкрутки Стіві Вандера і разом з цим – проблеми з соціальними службами за роботу з неповнолітніми. Боббі привіз Майкла до Детройту і повідомив Беррі, що скоро той стане справжньою сенсацією: «Солісту всього вісім, а він танцює краще за Джеккі Вілсона та Джеймса Брауна. Якщо ти закриєш очі та послухаєш його, зрозумієш – після навчання це буде найкращий співак, якого ти чув». Беррі дослухався та запросив колектив на вечірку з нагоди дня народження Даяни Рос, де відомі виконавці виконували відомі хіти. Боббі щиро та наполегливо першим зробив все можливе, щоб про The Jackson 5 почули як про справжніх зірок. Присутні ж на виступах коллективу знаменитості зазначали, що вже тоді, у свої неповні десять, Майкл був справжнім великим артистом. Всі були в захваті та потрясінні від того, як такий маленький виконавець здатен бути таким обдарованим. Коли б не починала грати музика, він завжди був готовий виступати, готовий вдячно розчинитися в своєму новому дивному житті. На Motown-студії завжди були присутні артисти, цей простір був схожим на музичний Діснейленд. Всі великі та знамениті до новачков завжди проникалися симпатією. Коли працюєш з кращими з найкращих, і вони вчать тебе рухатися, танцювати, співати, наймають професійних педагогів, які вчать тебе навіть розмовляти, коли ти працюєш в такій атмосфері з юного віку, стаєш справжнім професіоналом. Майкл був не просто народжений великим талантом, він змалечку виховувався талантами. У спогадах очевидців часто читаємо та чуємо: «Іншого такого не було». Провідні музиканти й досі сперечаються, в кого саме навчався Майкл. Він не заперечував всіх і був вдячним учнем, але настільки досконало самодостатнім, що всі видатні педагоги шлифували лише ті грані діамантового таланту, з якими він був народжений. ![]() Отже колектив Джексонів був цікавий різновіковим аудиторіям, вони працювали по двадцять годин на добу, але лишалися дітлахами, які не розуміли, яких саме вершин досягли. Побачити Голлівуд та виступити з Даяною Рос для них вже було великою радістю. «Не співайте їм дифірамби, бо вони не повинні знати наскільки публіка від них у захваті», – не припиняв повторювати Беррі Горді. Багаторічний друг Майкла Тед Девід згадував, що приїзд до Лос Анджелесу перевернув життя Джексона, бо там він міг купувати стільки солодощів, скільки хотів, бо ніхто не казав йому – ні. Це було справжнісеньким щастям для маленького-великого артиста. Ще один знаковий концерт відбувся на початку 1970-х за участі групи The Four Topsна, де з'явилась і The Jackson 5. Успіх був шаленим, підлітки переспівали відомих виконавців. Вони хотіли бути кращими за всіх і їм це вдавалось. Отже нова сторінка, новий шанс – Беррі Горді пообіцяв подарувати Майклу інше звучання. Боббі Тейлор вважав, що виключно заради того, щоб зробити комерційний продукт, бо це вже був не соул, який так полюбляли в родині Джексонів. Він мав рацію, але комерцію в шоу-бізі ніхто не відміняв, інша справа, наскількі природньо це співіснувало з самими виконавцями, що додавало, а що – навпаки. «В нас немає пісень, які почують та забудуть, вони лишаться навіки їх будуть ставити на класичних радіостанціях для симфонічних оркестрів», – зазначав пізніше Майкл. Було зрозуміло, що репертуар Джексонів не просто дитячий рок, як багато хто вважав в моменті, – це була справжня музика, рівень якої незабаром доведуть мільйони проданих записів. Горді не подобався матеріал, який пропонував групі Тейлор, в думках вони не зійшлися, і Беррі взяв керівництво The Jackson 5 на себе, створивши спеціальний підрозділ Corporatin на Motown для створення якісного молодіжного матеріалу. Почался робота, Corporatin зробила неймовірне, результат – п'ять золотих дисків підряд. Мрії здійснюються. The Jackson 5 ставали справжніми недосяжними зірками чорного R&B. Перший сольний альбом «Got to Be There» (1972) Джексон випустив у тринадцять. Титульний трек з другого альбому Ben (1972) отримав Золотий глобус. На сцені він перетворювався на іншу людину, справжнього співавтора пісень, такого ж неперевершеного як виконавець. За крок з неї в ту ж мить ставав маленьким хлопчиною – сором'язливим і м'яким. Немов два різні характери. Гойдалки між абсолютною свободою та межами. ![]() Здавалося, що душа Майкла належить дорослій людині, складалося стовідсоткове враження, що він пережив все, про що співав. Парадокси життя, на яких акцентували близькі, коли Джексон був дитиною йому довелося бути дорослим, а коли виріс – вирішив стати дитиною. «Коли я виходжу на сцену стаю іншим. Так відбувається з багатьма артистами, з гумористами те ж саме. Всі вважають, що вони кумедні двадцять чотири години на добу. Ми всі такі сором'язливі в житті. Я не можу співати та танцювати перед кимось одним. Якщо це 30 тисячний зал, тоді мені легко та просто. Не знаю чому так». Боббі Тейлор вважав, що такому перетворенню сприяли саме глядачі, й на сцені Майкл насправді був королем: «Бог посадив цього хлопчика на коліна та сказав – ти будеш правити світом музики, він твій». Але було цілковито зрозуміло, що робив це Майкл не заради грошей або слави, бо так бажало саме його серце. Дитинство закінувалось. Ні, він не жалкував про те, що було, йшлося саме про розуміння іншого періоду, в який поринав. Етап піку енергії та сформованих амбіцій. Майкл притягував до себе всі очі навіть коли був у групі, подобався всім і усюди, бо таким народився. У чотирнадцять Джексон запише Ben Доні Блeка та Bолтера Шарфа, де йдеться про хворого засмученого хлопчину, до якого приходить щур, і вони починають дружити. Унікальне виконання знову, стільки позавікових почуттів… Майклу завжди був важливий смисл пісні, якій відгукувався в його душі, був спроможним розбудити та вивільнити для рухів його тіло. Отже ще одне чарівництво, сльози на його очах, коли йшлося про те, що щур та хлопчина відтепер разом, їх двоє. «Цю пісню я записав дуже давно, а вона й досі популярна та добре продається мені здається вона те, що називають спадщиною». Бажання, щоб його щиро любили та приймали таким як він є, червоною смужкою пройде крізь все життя «місячного хлопчика». На жаль, прірва між істиною та міфом тієї любові зруйнує його життя. Володар унікального голосового діапазону від ніжного фальцету до потужних високих нот, виконавець, який з'являвся на сторінках Книги рекордів Гіннеса майже сорок разів, рекордсмен найбільших продажів альбомів і найбільшої кількості нагород, концерти якого збирали сотні тисяч людей – Michael Jackson в «Території особистості». ![]() «А якщо ти невпевнений у собі, нічого доброго ніколи не вийде. Адже якщо ти в себе не віриш, хто ж повірить?». «Будь сильним, впевненим і ніхто не завдасть тобі болю. Найсильніший біль людина завдає собі сама...». «Будь найкращим у тому, що ти робиш. Дізнайся про свій вид діяльності більше, ніж будь-хто з тих, що живуть. Використовуй інструменти для подачі себе – чи це книги, чи підлога, щоб танцювати, чи вода, щоб плавати. Де б це не було – це твоє. Це те, що я завжди намагаюся пам'ятати». «Брехня бігає спринти, але правда бігає марафони». «Відчувати підтримку шанувальників це так приємно. Я ніколи не сприймав їхню любов, як щось зрозуміле. Я не гордий і не вважаю себе кращим, ніж, скажімо, сусід по ранчо. Бути любим чудове почуття. Вся моя творчість заради цього». «У тебе може бути найбільший у світі талант, але якщо не готуватимешся і не працюватимеш за планом, все піде прахом». «...все, що я хочу – це приносити людям радість і любов!». «В будинку, повному людей, найлегше відчути себе самотнім». «Don't come back to the pack and be normal for the sake of blending in with others». ![]() «Діти показали мені своїми посмішками божественне начало в кожній людині. Їхня природна мудрість вказує нам шлях до вірних рішень, що зберігаються в наших серцях і чекають, коли ми знайдемо їх». «Деякі люди проводять життя в пошуках любові поза ними. Поки любов у моєму серці, вона всюди». «Для чого справді потрібна сміливість, так це для щирості». «Дуже важливо ставити собі мету. Тоді ти знаєш, чого прагнеш і яким чином хочеш цього досягти. Якщо ж ти собі не ставиш мети, то ніколи і не знатимеш, досяг ти позначки або ні». «Земля, яку ми все поділяємо, не просто скеля, що летить крізь космос, але жива, дбайлива істота. Вона піклується про нас; вона заслуговує нашої турботи у відповідь». «Зрештою, найважливіше – бути чесним із собою і своїми коханими і багато працювати. Того, що є зараз, завтра не буде. Дерзай. Борись. Удосконалюй і культивуй свій талант». «I’ve always believed that the real measure of celebrity success is not just how famous he becomes, but what he does with that fame and fortune». «I respect the secrets and magic of nature. That's why it makes me so angry when I see these things that are happening, that every second, I hear, the size of a football field is torn down in the Amazon. I mean, that kind of stuff really bothers me. That's why I write these kinds of songs, you know. It gives some sense of awareness and awakening and hope to people. I love the Planet, I love the trees. I have this thing for trees - the colors and changing of leaves. I love it. I respect those kind of things. I really feel that nature is trying so hard to compensate for man's mismanagement of the planet. Because the planet is sick, like a fever. If we don't fix it now, it's at the point of no return. This is our last chance to fix this problem that we have, where it's like a runway train. And the times has come, This Is It. People are always saying,'They'll take care of it. The government'll--Don't worry, they'll--' 'They' who? It starts with us. It's us. Or else it'll never be done… We have four years to get it right. After that it would be irreversible. Let's take care of the planet». «Коли тисячі фанатів кричать, вітаючи тебе, освідчуючи в любові – при цьому всередині тебе щось стискується від самотності…». ![]() «Колись я розмістив багато манекенів у своїй кімнаті, і вони все ще там, тому що я був дуже самотній, болісно самотній. Ви собі цього навіть не уявляєте. Я ходив вулицями у пошуках людей, з якими можна поговорити. Я говорю про висоту кар'єри... Я підійшов би до них, до незнайомців, і сказав би: "Ви будете моїми друзями?" Вони б сказали: «Боже мій, Майкле Джексон!», але це не те, чого я хотів би». «Любов як шматок мила у ванні – воно у тебе в руці, поки не стиснеш його надто міцно». «Людям здається, що вони мене знають, а мені здається – ні». «Людина хоче доторкнутися до істини і зуміти зрозуміти її так, щоб можна було використовувати свої почуття і відчуття, чи то відчай, або радість, таким чином, щоб надати нового сенсу людського життя і торкнутися своїм знанням інших людей». «Людські знання складаються не лише з бібліотек пергаменту та чорнила – вони також складаються з томів знань, написаних на людському серці, висічених на людській душі та вигравіруваних на людській психіці». «Мені подобається багато з r'n'b музики, але я не люблю, як вони танцюють. Це більше схоже на аеробіку». «Мені подобається історія Людини-слона, вона багато в чому схожа на мою. Коли я думаю про неї, то часто плачу, тому що бачу себе в цій історії. Але ні, я ніколи не хотів купити її скелет, це чергова дурна вигадка». «Надія – це таке гарне слово, але часто воно здається дуже тендітним. Життя, як і раніше, без потреби ранить і руйнує». «Не зрадить той, хто знає, наскільки це боляче». «Не судіть людину, доки не поговорите з нею особисто, бо все що ви чуєте – чутки». «Не важливо скільки тобі років, але, якщо ти маєш дар і в чомусь розумієшся, до тебе повинні прислухатися». «Nothing can stop you when you put your mind to it.» «Після того, як на 25-річчі Motown я вперше показав "місячну ходу", я довго плакав за лаштунками, мені здавалося, що я все зробив погано. Але після концерту, по дорозі до машини я зустрів 12-річного єврейського хлопчика і він сказав, – "Це було неймовірно! Де ти навчився?" Тоді я вперше відчув, що зробив хорошу роботу, бо діти ніколи не брешуть"». Фото: https://www.pinterest.com/pin/22869910593497524/https://www.pinterest.com/pin/beautiful-smiles--227924431130474325/ https://www.pinterest.com/pin/41447259075026411/ https://www.nytimes.com/2024/06/28/arts/michael-jackson-debt.html https://www.pinterest.com/pin/32580797303169862/ https://ru.pinterest.com/pin/1015702522221549252/ Джерела: Грант, Эдриан. Майкл Джексон. Иллюстрированная биография / Э. Грант.– СПб.: Амфора, 2010.– 280 с. Шеремин, Л. Майкл Джексон. Мистика жизни и тайна смерти / Л. Шеремин, А. Вернер, Е. Ищенко.– М.: Эксмо, 2010.– 411, [3] с.: фот. цв.– (Раскрытые тайны). *** https://www.biography.com/musicians/michael-jackson https://variety.com/2022/music/news/michael-jackson-removed-streaming-services-1235310184/ Замовити літературу можна за посиланням Дивіться більше матеріалів: https://www.libr.dp.ua/punktyr_bibl.html |