В очікуванні на виставу: віртуальна виставка до 100 річчя з часу заснування Лесем Курбасом театру «Березіль»
Перегляд виставки
85.334.3(4УКР)6-8Курбас
Г 67
м1557008кп иск
792.2.071.2(477)(092)
К 61
Коломієць Р. Лесь Курбас. – Харків : Факт, 2018. – 119 с.
Автор видання –
режисер, театральний історик і критик, педагог, перекладач, доктор філософії,
професор Ростислав Коломієць пропонує читачам книгу про роль Леся Курбаса в
мистецтві як спробу розгадки доленосних митей його життя і творчості. Адже
феномен Леся Курбаса – загадка, й досі не розгадана театрознавцями,
культурологами, істориками. Як юнак з Галичини з незакінченою вищою освітою, з
невеликим акторським досвідом у трупах етнографічно-побутової естетики зумів
створити вистави на рівні з вищими досягненнями європейської режисури, більше
того – створити український театр.
ф1565669кп иск
792.2.071.2(477)(092)
К 93
Курбас: нові світи = Kurbas: new worlds. – К. : Мистецький Арсенал, 2019. – 264 с. : фот.
Книга вийшла за
результатами одноіменного проєкту-виставки у Мистецькому арсеналі восени 2017
року. Виставка мала на меті дослідити Курбаса як театрального режисера. Вона
складалась з двох частин. Першу частину присвячено експериментальній творчості
Леся Курбаса та Мистецького об'єднання «Березіль» у Києві (1922–1926). Другу – виставам
у Харківському державному театрі «Березіль», де Курбас працював протягом 1926–1933
років. За чотири роки Мистецьке об'єднання «Березіль» перетворилося з малої
майстерні для молодих акторів на організацію з сотнями учасників, яка
радикально міняє театральне обличчя України. Постановки «Березіля» були представлені
на міжнародних виставках у Парижі та
Нью-Йорку.
1532689кп хр
85.334.3(4УКР)6-8 Курбас
М 15
Макарик Ірина. Перетворення Шекспіра: Лесь Курбас, український модернізм і радянська культурна політика 1920-х років. – 2-ге вид., доп. – К. : Ніка-Центр, 2013. – 351 с.
Спираючись на
друковані та недруковані спогади, журнали, листи, газети, афіші, маніфести,
протоколи режисерських лабораторій і зборів театральних колективів, канадська
дослідниця Ірина Макарик аналізує творчий доробок Леся Курбаса, радянські
культурні практики й експерименти 1920-х років. Це розлогий екскурс у
постколоніальну царину: крізь призму новаторських, та навіть скандальних
шекспірівських постановок Курбаса розглянуто поняття універсальності, цінності,
канону, класики, високої/низької культури, ідеології, влади, імперського/колоніального,
периферії/центру. Зосередившись на питаннях модернізму, перекладу, народництва,
автора, ідеології, тексту, Ірина Макарик показує, що в СРСР боротьба за новий
культурний лад була так само нелегкою і суперечливою, як боротьба за новий політичний,
соціальний і економічний устрій.
Корнієнко Н. Лесь Курбас: репетиція майбутнього. – К. : Факт, 1998. – 469 с.
1453605кп хр
85.334.3(4УКР)6
К 67
Корнієнко Н. Лесь Курбас: репетиція майбутнього. – К. : Факт, 1998. – 469 с.
Запропонована книга
— перша монографія, у якій здійснено дослідження евристичних художніх моделей
Леся Курбаса, засновника національного українського модерного театру XX
століття. Ця праця є сучасним історико-теоретичним дослідженням, в якому
багатий фактологічний матеріал вводиться в широкий контекст філософії та
культури доби Курбаса – доби модерну та класичного авангарду, Штайнера і Флоренського,
Станіславського та Мейєрхольда, Крега та Рейнхардта. Окрім того, ця книга є
однією з перших у сьогоднішньому українському театрознавстві спроб поєднати
історіографію та сучасну теорію. Текст книги синхронізує життя і творчість режисера
– «людини, яка була театром» – з хронологією європейської культури ХХ сторіччя.
Створений Майстром театральний простір з його невичерпною, потужною творчою
енергією, розглядається автором як модель функціонування культурних механізмів,
як «perpetuum mobile життя».
Б 72
1258408 иск
85.334.3(2Ук)7
К 93
Курбас Л. Березіль : із творчої спадщини. — К. : Дніпро, 1988. — 518 с.
Пропонована книга є
першою ґрунтовною спробою відкрити духовну спадщину видатного митця-новатора,
чия вулканічна енергія, широка ерудиція, допитлива думка, пристрасна творчість
можуть прислужитися актуальним завданням розвитку сучасного українського
театру. У виданні зібрано лише частину матеріалів Курбасової теоретичної та
педагогічної діяльності, більшість із яких зберігається у фондах Музею
театрального, музичного і кіномистецтва України, Інституту мистецтвознавства,
фольклору та етнології ім. М.Т. Рильського НАН України, музею Харківського
державного академічного драматичного театру ім. Т.Г. Шевченка.
Ф1336239 иск
85.334.3(2Ук)7
М 75
Молодий театр : Генеза. Завдання. Шляхи. — К. : Мистецтво, 1991. — 318 с.
«Молодий театр»,
створений Лесем Курбасом, став неабияким явищем в історії українського
сценічного мистецтва, хоч і проіснував усього близько трьох років. Серед
авторів цього збірника – сам Лесь Курбас, колишні актори «Молодого театру», а
також ті, кому пощастило бувати на виставах талановитого колективу: літератори
М. Семенко, М. Вороний, Я. Савченко, В. Ярошенко, театральні діячі – Д.
Антонович, П. Рулін, В. Максимов.
85.334(4УКР)6
К 93
ф 1428927кп иск
85.334.3(4УКР)6
К 93
Курбас, Л. Філософія театру. – К. : Основи, 2001. – 917 с.
«Вистава живе, поки
її грають. Після того вона живе у враженнях тих, хто її бачив. Поки живуть
вони. На тому все уривається… У випадку Курбаса і його «Березоля»
скороминущість помножується тим, що враження глядачів роками та десятиріччями
переслідувалися й глушилися. Тут кожне зернятко тексту, хоч би яке неповне й
неточне, заслуговує на оприлюднення», – писав у своїх спогадах Юрій Шерех
(Шевельов). Саме його думкою про важливість «кожного зернятка тексту»
керувалися упорядник і редактор цього видання. Збірник – спроба дати
українському читачеві, театрознавцеві, теоретикові та практикові сцени Курбасів
теоретичний доробок як певну цілісність – по-своєму різнорідну, але разом із
тим внутрішньо організовану й структуровану. Укладач сподівається, «що вдумливий читач, свідомий усіх міражів
та оман, на які була надто щедра новітня доба, зуміє все ж відчитати й збагнути
Курбасове послання. Адже Лесь Курбас – автор, досі як слід не прочитаний».