Марка «Русскій воєнний корабль, іді…!» як символ боротьби українського народу проти загарбників

Марка «Русскій воєнний корабль, іді …!», Україна

До 2022 року українці були впевнені, що захоплення поштовими марками поступово згасає. Розв’язана росією повномасштабна війна змінила все, у тому числі й марковиробництво нашої країни. Таке непопулярне останнім часом хобі як філателія, яке вважали пережитком радянського минулого і яке доживало останні роки, засяяло новими барвами. Нині наші співгромадяни із хвилюванням слідкують за випуском кожної нової марки, що виливається у величезні черги перед будівлями поштамту.

У березні минулого року замість святкування 30-ї річниці марок Незалежної України, Укрпошта була змушена запустити конкурс на найкращий ескіз до першої марки воєнного часу. Вдавшись до такого кроку, головна пошта країни явно не очікувала отримати майже 500 листів із креативними малюнками! За умов воєнного стану, на фоні ракетних обстрілів українці не тільки активно брали участь у конкурсі, а ще й голосували за його результати. Так народилася поштова марка «Русскій воєнний корабль, іді …!» автора Бориса Гроха.

Марка прославилася на всю країну ще до друку й офіційного випуску, оскільки ледве не опинилася на грані провалу. Її назва та сюжет підривали етичні норми марковидавництва, адже відображали непристойну фразу та жести. За правилами філателії, на марках заборонено відтворювати образливі висловлювання, сексуальні натяки чи політичні образи. З такої точки зору, марка «Русскій воєнний корабль, іді…!» взагалі не мала права на існування. Повідомлення на поштових марках повинні віддзеркалювати притаманні країні ідеї та цінності – історично-культурні пам’ятки, видатних діячів, події національного та міжнародного масштабу, соціальні питання. Напевне, це і врятувало марку від краху.

На мініатюрі зображено українського прикордонника з острову Зміїний, який 24 лютого категорично відмовився складати зброю на вимогу ворожого корабля. Його емоційна відповідь швидко розійшлася соцмережами та стала символом боротьби проти російських окупантів. Попри використання мови противника та лайливий вислів, фразу характеризують як єдину можливу адекватну реакцію на неприкриту агресію країни-сусідки. Вже за кілька днів у мережі з’явилася сила-силенна статей про правильне написання прислівників із іменниками, у заголовках кожної другої фігурував знаменитий нині вислів. Словник «Мислово» навіть обрав цю фразу словом 2022 року. 

Поштова марка «Русскій воєнний корабль, іді…!» стала рекордсменкою за кількістю надрукованих примірників. Якщо до 2022 року максимальний тираж українських марок коливається у межах 100–130 тисяч екземплярів, то перша марка воєнного часу стрімко перегнала цю цифру, зупинившись на мільйоні. Вона вийшла у двох номіналах: «Русскій воєнний корабль, іді…! Слава Україні! W» для пересилання листів до іноземних держав і «Русскій воєнний корабль, іді…! Героям слава! F» для листування у межах українських кордонів. Цікаво, що за два дні після випуску марки крейсер «Москва» пішов на дно, потоплений українськими військовими. Пророчий контекст марки набув широкого суспільного резонансу, через що весь мільйонний наклад розійшовся буквально за тиждень. У травні Укрпошта випустила продовження – «Русскій воєнний корабль… ВСЬО!» – на згадку про знищення ворожого крейсера тиражем у п’ять мільйонів примірників, встановивши новий рекорд.

Не лише Укрпошта вирішила скористатися відомим висловом для зацікавлення аудиторії, однак вона була однією з тих, хто популяризував його та перетворив на мем. Відомі численні випадки, коли музиканти, письменники та художники використовували вираз у своїх творах, завоювавши прихильність фанатів. Проте, лише Укрпошта змогла перетворити свою продукцію на відомий мерч – образ прикордонника на блакитно-жовтому фоні перенісся на футболки та худі, кепки та сумки, чашки та щоденники тощо.

Символічна мініатюра Бориса Гроха припала до душі не лише українцям, а й іноземцям, які не залишилися осторонь нашої боротьби. Першими країнами, які підтримали марку «Русскій воєнний корабль, іді…!», стали Гренада та Нігерія. Так, Гренада випустила зчіпку двох марок, назвавши її «Snake Island». Гама кольорів повторює українську марку – жовтим зображено острів, а блакитним зафарбоване море. Автор ідентифікував Україну за допомогою державної символіки та напису англійською «Острів героїв». Нігерія теж не залишилася у стороні, випустивши блок комеморативних марок «Військові кораблі. Палаюча "Москва"». На мініатюрі український ракетний комплекс «Нептун» протистоїть палаючому крейсеру, над яким височіє російський триколор. 

Марка «Snake Island», Гренада  Марка «Військові кораблі. Палаюча "Москва"», Нігерія

За словами представниці Укрпошти, деякі країни навіть намагалися підробити нашу поштову марку, повністю перейнявши дизайн українських авторів. Попри неетичну поведінку плагіаторів, компанія не стала подавати до суду, адже ці марки популяризують наші військові досягнення та нашу армію.

Окрім виконання комеморативної функції, поштові марки можуть випускатися з метою залучення коштів для благодійних цілей. Наприклад, марка «Пес Патрон» має додатковий номінал у вісім гривень, які йдуть на придбання машин для розмінування та допомогу безпритульним тваринам. Марка «Русскій воєнний корабль, іді …!» хоч і не належить до категорії благодійних, однак була виставлена на аукціон «Прозорро», завдяки чому вдалося виручити близько 4 мільйонів гривень і скерувати їх на потреби ЗСУ. Рух «Чесно» зібрав набір марок із автографами відомих політиків, продавши їх на польському аукціоні та виручивши більше 700 тисяч гривень. У квітні 2023 року Укрпошта оголосила про продаж презентаційної рамки з марками. Компанія планує продати 1000 екземплярів і зібрати мільйон гривень для підтримки нашої армії.

За результатами голосування у Дії, «Русскій воєнний корабль, іді …!» було визнано найкращою воєнною поштовою маркою України 2022 року. Вона стала поштовхом для відродження національної філателії та поклала початок шаленої популярності марок серед населення. Люди відстоювали довжелезні черги, шукали її на аукціонах та віддавали чималі кошти, лише аби залучити її до своєї колекції. Ця марка правомірно вважається символом стійкості та незламності українського народу, нашого патріотизму та жаги до перемоги.

 

Радимо прочитати:

Чередниченко В. Про філателію всім: для юнацтва й дітей, спадкоємців філателістичних колекцій.– Київ: Смолоскип, 2015.– 112 с.: іл.
***
Слово року-2022. Мислово. URL: http://myslovo.com/?page_id=4634 (дата звернення 24.05.2023).
Петровський Д. Легендарна марка «Русскій воєнний корабль, іді…!» знову в продажу. УНІАН. URL: https://www.unian.ua/economics/other/legendarna-marka-russkiy-voyenniy-korabl-idi-znovu-v-prodazhu-12215517.html (дата звернення 24.05.2023).
Коляда Р. «На грані фолу з точки зору етики», або Як марка відродила філателію в Україні і допомагає ЗСУ? Українське радіо. URL: http://www.nrcu.gov.ua/news.html?newsID=101187 (дата звернення 24.05.2023).
Карпінська В. Марки з російським кораблем зібрали на аукціоні понад 700 000 гривень. Чесно. URL: https://www.chesno.org/post/5191/ (дата звернення 24.05.2023).

Ліліана Хандрига
за матеріалами інтернет-джерел
ілюстрації з відкритих джерел Інтернету

Опубліковано: Травень 2023