Українські поштові марки як масмедіа

Фото. Українська поштова марка «Русскій воєнний корабль... всьо!»
 

Коли мова заходить про масмедіа, одразу закрадається думка про друковані газети та журнали, телебачення та радіо, Інтернет і соціальні медіа. Однак, до цього переліку також можна додати поштові марки, які за рядом ознак можуть вважатися одним із видів масмедіа.

За визначенням, масмедіа – це «особлива соціальна система, призначена для регулярного виробництва, тиражування та передачі інформації в суспільстві». Їхньою головною метою є розповсюдження повідомлень на великі відстані задля охоплення якомога більшої аудиторії та впливу на громадську думку. Інформаційні джерела, які продукують новини, рекламу та розваги, використовують масмедіа як посередника між своїм контентом і потенційними споживачами. 

Масмедіа можна назвати важливим інструментом формування суспільної думки, впливу на громадський дискурс, створення культурних норм і цінностей та їхні подальші метаморфози. Вони забезпечують доступ до різноманітної інформації, допомагають висловити думку й обговорити важливі питання.

Визначимо, що таке поштові марки. Згідно закону України про знаки поштової оплати, поштова марка є «державним   знаком,  виготовленим  у  встановленому   законодавством   порядку   із   зазначенням   його номінальної  вартості  та  держави, який  є засобом оплати послуг поштового зв’язку, які надає національний оператор». Марки також можуть вважатися творами ужиткового мистецтва, оскільки поєднують у собі візуальні та текстові елементи. Зберігаючи культурні традиції українського народу, вони підсилюють національну самосвідомість, відображають історичні події та навіть беруть участь у формуванні громадської думки.

Дослідники Лімор і Тамір стверджують, що поштові марки є категорією масмедіа, якою постійно нехтують, звертаючи увагу лише на зовнішній дизайн і різні аспекти колекціонування. Марки належать до засобів масової інформації, оскільки являють собою систему регулярного виробництва та поширення певних даних у суспільстві, що впливає на світогляд та поведінку людей.

Головною характеристикою масмедіа є велика аудиторія, наявна чи потенційна, на яку спрямовуються спеціальні повідомлення. Це відповідає масовому характеру марок, максимальний наклад яких в Україні зазвичай сягає від 100 до 130 тисяч примірників. Однак, після повномасштабного російського вторгнення 24 лютого 2022 року марковидавництво нашої країни зазнало чималих змін. Легендарна марка «Русскій воєнний корабль, іді …!», що увічнює відповідь українського прикордонника на вимогу російського військового судна здатися на острові Зміїний, стала першою маркою воєнного часу та побила рекордні тиражі останніх 15 років, сягнувши позначки в мільйон екземплярів. Після краху ракетного крейсеру «Москва» 14 квітня популярність марки в рази збільшилася, що зумовило випуск продовження – «Русскій воєнний корабль… всьо!» накладом у п’ять мільйонів примірників. 

Українська поштова марка «Русскій воєнний корабль, іді …!»Українська поштова марка «Доброго вечора, ми з України!»

Про належність поштових марок до масмедіа також свідчать швидкість і спрямованість інформаційного впливу, який вони чинять. За перші два дні після випуску було продано близько двох мільйонів примірників марки «Русскій воєнний корабль… всьо!», що надихнуло розробників випустити у липні ще одну марку такого ж накладу – «Доброго вечора, ми з України!». Як і інші друковані масмедіа, поштові марки можна придбати у відповідних місцях – наприклад, численних відділеннях Укрпошти, та замовити онлайн через Інтернет.

Кожна поштова марка містить певне повідомлення, закодоване у зображенні та тексті, крім того, її невід’ємним елементом є грошовий номінал, вказаний у валюті країни-виробника. Таким чином марка перетворюється на офіційний канал комунікації, який передає інформацію від держави (комунікант) до пересічних громадян (реципієнт), використовуючи один із трьох способів – зображально-візуальний, текстовий або їхнє поєднання. Залежно від цілей і подій, які відбуваються в країні та за її межами, повідомлення на поштових марках вирізняється своїм унікальним контентом.

Закодовані послання не можуть бути підібрані рандомним чином, їх ретельно виокремлюють з-поміж інших:
1) відзначення календарних свят – марка «Переможного Нового року!» (2022);
2) релігійні свята – марка «Щедрик. Carol of the Bells» (2022);
3) національні свята – марка «Монумент Незалежності» (2021);
4) святкування ювілеїв – марка «150 років від дня народження  Олекси Новаківського» (2022);
5) відображення національних подій – марка «Херсон – це Україна!» (2022);
6) зображення подій міжнародного масштабу – марка «Пекін-2022» (2022); 
7) увічнення громадських діячів чи видатних осіб – марка «Kalush Orchestra» (2023); 
8) вирішення важливих соціальних питань – марка «Вільні. Незламні. Непереможні» (2022);
9) заохочення туризму – марка «Краса і велич України. Севастополь» (2021) та вшанування культурної спадщини.

Переглянувши українські поштові марки останніх років, можемо стверджувати, що розробники зробили великий крок уперед у якості своїх продуктів. Більше уваги почали приділяти розробці дизайну – наприклад, символізм образів героїв «Титаніка» на марці «Кримський міст на біс!» і створений дитиною макет «Української мрії», вводити певні інновації, як технологія вибіркового лакування у блоці «Воїни світла. Воїна добра». Крім того, поштові марки стали різноманітнішими, охоплюючи не тільки галузі культури, історії та мистецтва, а й сфери енергетики, військової справи, науки, їжі тощо.

Українська поштова марка «Кримський міст на біс!» Українська поштова марка «Українська мрія»

Українські марки поступово заробляють собі репутацію як на внутрішньому, так і на міжнародному рівнях. Вони активно виявляють свій потенціал і креативність, забезпечуючи конкурентоспроможність на ринку. Деякі українські марки отримали нагороди та визнання за свою якість та інновації.

Такі ознаки як масовий характер марок, велика аудиторія, передання інформації візуальним і текстовим способами, відображення актуальних подій сьогодення, пропагування загальних для суспільства ідей і цінностей свідчать про належність поштових марок до категорії масмедіа. Марки відображають ключові історичні моменти, символи та героїв, сприяють формуванню ідентичності та національного духу. У непрості часи військової агресії з боку сусідньої крани із засобів комунікації вони перетворилися на символи сили та стійкості українського народу. Тому можна стверджувати, що поштові марки є важливим елементом масмедіа, який впливає на свідомість та ідентичність українського народу. 

 

Радимо прочитати:

Чередниченко В. Про філателію всім: для юнацтва й дітей, спадкоємців філателістичних колекцій.– Київ: Смолоскип, 2015.– 112 с.: іл.
***
Історія пошти України // https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%86%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%80%D1%96%D1%8F_%D0%BF%D0%BE%D1%88%D1%82%D0%B8_
%D0%A3%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D0%B8
Історія пошти і поштових марок УНР // https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%86%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%80%D1%96%D1%8F_%D0%BF%D0%BE%D1%88%D1%82%D0%B8_%D1%96_
%D0%BF%D0%BE%D1%88%D1%82%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%85_%D0%BC%D0%B0%D1%80%D0%BE%D0%BA_%D0%A3%D0%9D%D0%A0
Історія пошти Закарпатської України // https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%86%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%80%D1%96%D1%8F_%D0%BF%D0%BE%D1%88%D1%82%D0%B8_
%D0%97%D0%B0%D0%BA%D0%B0%D1%80%D0%BF%D0%B0%D1%82%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%BE%D1%97_
%D0%A3%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D0%B8
Історія пошти і поштових марок ЗУНР // https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%86%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%80%D1%96%D1%8F_%D0%BF%D0%BE%D1%88%D1%82%D0%B8_
%D1%96_%D0%BF%D0%BE%D1%88%D1%82%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%85_%D0%BC%D0%B0%D1%80%D0%BE%D0%BA_%D0%97%D0%A3%D0%9D%D0%A0

 

 

Ліліана Хандрига
за матеріалами інтернет-джерел

Опубліковано: Травень 2023