Освітянам на замітку

Патріотичне виховання


Матеріали за темами:
 
Український плакат має довгу та цікаву історію, яка вплинула на сучасні роботи. Як продукт мистецтва та культури плакат в Україні починає свій розвиток у 20-х роках ХХ століття, він стає засобом медіа, яке використовують політики та соціологи.  Плакат за основу використовує засоби графіті. Саме це дозволяє швидко та влучно передавати інформацію, через текст та яскраві малюнки, які ніби акомпанують текстові. Ефектності плакатам надає контрастність, наприклад, коли використовують лише чорний і білий колір.

За останній рік українські плакати стрімко змінили траєкторію. Якщо два-три роки тому було звично побачити рекламні плакати, а в період виборів – політичні, то зараз поширені соціальні та патріотично-національні. Загалом усе це є жанрами, якими оперує медіа. Одним із дослідників жанрів у плакаті є Юрій Бондаренко [1]. Так, у своїй книзі «Жанрові особливості українського плакату» він виокремлює такі жанри плакату: політичний, соціальний, рекламний і художній.

Ще одна його теза – кожен плакат має свої особливості в оформлені, композиції та використані кольорової гами. Саме аналіз цих особливостей представлено у досліджені. 

Через кольори, символи й особливий стиль автора плакат «розмовляє» з соціумом. Він створює комунікацію між художником і глядачами. На ефективну комунікацію впливають риси плакату – миттєве реагування на проблеми суспільства, здатність відображати оточення, змінюваність залежно від контексту і прагнення до гармонії з середовищем [2]. Так, у своїх роботах ілюстратори часто звертаються до соціальних проблем або подій, які є тригерними для усього людства чи окремої соціальної групи.

У сьогоденних плакатах часто використовують українські символи, відомі та важливі історичні постаті, вислови, які стали крилатими. Крім того, більшість робіт створюється тематично. Серед таких є художня графіка зі зображеннями вбитих окупантів, яку створює Максим Паленко. Постаті ворогів зображені як цифри у вигляді кісток і черепів на чорному тлі. Цифри зафарбовані у кольори прапору РФ. Робота просякнута зневагою та ненавистю до вбитих ворогів, що нині дуже добре вписується у наші реалії, оскільки на початок повномасштабного вторгнення соціум потребував такого емоційного забарвлення. Кольори підібрані символічні, і глядач одразу розуміє посил автора навіть без тексту. Чорний фон – українська земля, біло-синьо-червоні цифри-кістки – російські солдати. 

Проте, не всі плакати такі «жахливі». Наприклад, роботи вже легендарного харків’янина Микити Титова спрямовані на піднесення народного духу через використання українських символів. Його роботи дуже лаконічні, не містять багато деталей, що добре розкриває жанр сучасного мистецтва – мінімалізм. У своїх роботах він використовує синьо-жовті, червоно-білі та червоно-чорні поєднання кольорів. Перша кольорова гама символізує Україну, вона була – в роботах «Мелітополь це Україна!», «Конотоп» та інших. Червоний символізує кров, а біли чи чорний, зазвичай, є контрастним фоном. Проте, червоно-чорні кольори також можуть нагадувати прапор УПА.

У плакатах, які створюються під час війни з Росією, представлений ряд тем, такі як: боротьба, єдність, любов до України, сила духу. Найяскравішим прикладом, на нашу думку, є робота «Русский военный корабель иди на***». Ця фраза була сказана військовим Романом Грибовим, автором плакату є Микита Титов. Загалом цей вираз став крилатим, тому його почали використовувати майже всюди.  

Сучасні українські плакати здебільшого тематичні та присвячені різним подіям, які сталися під час повномасштабного вторгнення. Так, плакати з персонажем Котом Інжиром, авторкою яких є Олена Павлова, створюються після певних подій, зокрема після звільнення Херсону. На плакаті кіт Інжир сховався у кавуні та цілить із нього по загарбниках. Ягода для плакату обрана не просто так, вона є символом звільненого міста та його області. А  «PRAY FOR UKRAIE» – автор camrynpaige.illustrations і «CLOSE OUR SKY» – авторка Dana Vitkovska, художники піднімали питання «закритого неба» та допомоги Україні, які постали навесні 2022 року. 

Слід зазначити, що останніми роками плакати використовують для поширення українізації. Щоб реалізувати це, спочатку була вивчена та проаналізована аудиторія, поставлено завдання популяризувати український контент. Але результат не повинен прямо на це вказувати, адже державна мова має бути законною в очах глядача. Необхідно позиціювати мову як самодостатнє явище, через яке не можна переступати, яке є частиною невід’ємних і беззаперечних прав українця [2].

Для досягнення візуальної комунікації необхідно розуміти, що масова культура працює на «жонглюванні» стереотипами масової свідомості, знакових систем, чому і сприяє плакат. Як засіб візуальної комунікації плакат реалізується за допомогою прийомів – метафори, символу, знаку, що дозволять по-новому висвітлити проблему за допомогою емоційного навантаження і переносного значення. 

На підсвідомому рівні більшість українців сприймає деякі символи та проєктує їх на події, стан, країни тощо. Так, дивлячись на маки та Георгіївську стрічку, раніше ми згадували про трагічні події 1939–1945 років, проте зараз ми асоціюємо ці символи з країною-агресором. Коли ж бачимо калину, вишиванку або орнамент вишивки, рослині мотиви, згадується Україна, народні пісні та звичаї.

Цим скористався автор плакатів «Слухай українське» та «Вдягай українське». Вони лаконічні, не мають забагато деталей, які відволікають від головного, привертають увагу та на них дуже приємно спостерігати, бо мають спокійну прохолодну гаму, яка не ріже око. В роботах використанні традиційні символи такі як вишивка на плащі дівчини, коралі та петриківський розпис на навушниках. 

Такі маленькі деталі надають плакатам не лише естетики, а й духовності, єднання з нацією та самоідентифікації українського соціуму. Таким чином через візуал плакатів, у яких використовують українські мотиви, створюється комунікація поколінь. Люди сьогодення можуть відчути єднання зі своїми предками та духовне розуміння. 

Використовуючи кольори, контраст та інші художні прийоми, які підкреслюються текстовою складовою, плакати передають інформацію, яка інколи буває закодована у дрібних деталях. Плакати в собі об’єднали художні та медійні прояви, які використовують для боротьби із соціальними проблемами: українізація, націоналізм, підтримка військових і постраждалих від війни тощо. Вони також виступають у ролі комунікаторів і «рупорів».  

Ангеліна Шевченко



Джерела 

1. Бондаренко, Ю. (2006). Жанрові особливості українського плакату. Київ: Київський національний університет культури і мистецтв.
2. Романенко Б. В. Розробка дизайну плакатів для популяризації української мови : дипломний бакалаврський проект за спеціальністю 022 Дизайн / Б. В. Романенко ; наук. кер. Г. В. Омельченко ; рец. Г. М. Токар. – Київ : КНУТД, 2021. – 92 с.
3. Залевська, О.Ю. (2015). Український плакат: етнічні та народно-культурні мотиви. Етнодизайн у контексті українського національного відродження та європейської інтеграції. Кн. 2 : зб. наук. праць / редкол. : гол. ред. М. І. Степаненко, упоряд. і відп. ред. Є. А. Антонович, В. П. Титаренко та ін. ; Полтав. нац. пед. ун-т імені В. Г. Короленка. – Полтава, 2019. – с. 336 – 341.