Освітянам на замітку

Наукові роботи викладачів і студентів


Матеріали за темами:
 
Янковська Л.Є.,
доцент кафедри образотворчого мистецтва та дизайну,
Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара, Україна
Чемерис Т.І.,
магістерка кафедри образотворчого мистецтва та дизайну,
Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара, Україна


Підвищення ефективності навчання за допомогою відеоігор

Система освіти завжди повільно змінювалася. З одного боку, той факт, що зміни відбуваються повільно, добре, оскільки це допомагає уникнути проблем, пов’язаних із прийняттям освітніх програм до того, як вони будуть повністю перевірені. З іншого боку, це веде до системи, яка мляво реагує на мінливий технологічний світ, який дуже швидко змінюється. Єдиний спосіб покращити процес навчання – кардинально змінити системний підхід до навчальної програми, що є нелегким завданням.

Чинником, чому зміни займають так багато часу, є підручники. Коли підручник виходить, він містить усю поточну інформацію, навчальні методи та теорії на момент відправлення підручника до друку, і часто це відбувається за рік до того, як він надходить до навчальних закладів. Оскільки підручники призначені для використання роками, існує значна затримка, перш ніж можна буде змінити навчальну програму й оновити інформацію.

Натомість, навчання засноване на іграх, створено так, щоб бути адаптивним від самого початку. Під час виробничого процесу гра тестується та налаштовується, щоб бути ефективнішим інструментом навчання. При надходженні нової інформації або корегуванні освітніх підходів гру можна змінити відповідно до них. Після виходу гри її можна оновлювати за допомогою нової інформації, підходів тощо. В іграх навіть є інструменти аналізу моніторингу учнів, які дозволяють вчителям стежити за успіхами учнів, щоб у майбутньому корегувати гру з урахуванням усіх потреб.

Але, на жаль, в українській педагогіці все ще застарілий підхід до навчання, що, врешті, виявляється недостатньо актуальним для сучасних учнів. Навчаючись лише за книжками і методичними матеріалами, учні та студенти недостатньо зацікавленні у такій методиці освіти. Крім того, існує мала кількість якісних ігор, які сприяють навчанню та розвивають саме українську культуру.

Натомість серед молоді великого розповсюдження отримали мобільні пристрої, які активно використовуються у повсякденні. Учні з раннього віку стають технічно підготовленими. Наразі смартфон сьогодні виконує функцію не лише спілкування та розваг, а також має і навчально-пізнавальну. Поєднання навчання із розвагами може значно спростити та прискорити цей процес, адже гра мотивує учнів виконувати певні операції з періодичною частотою досить успішно.

Ігри використовувалися як інструмент навчання протягом століть. Шахи використовували для навчання стратегічному мисленню ще в середньовіччі, а гра Kriegsspiel була винайдена в 1812 році спеціально для навчання стратегії пруських офіцерів.

Основна концепція ігрового навчання – це навчання шляхом повторення, невдач і досягнення цілей. За цим принципом побудовані відеоігри. Гравець повільно набуває нових навичок, доки не зможе вміло проходити найскладніші рівні. Вдалі ігри мають бути достатньо складними для того, щоб гравець не занудьгував і водночас достатньо легкими для того, щоб, приклавши зусилля, можна було перемогти.

Навчання, засноване на іграх, використовує ту саму концепцію і застосовує її до викладання навчальної програми. Учні працюють над досягненням мети, обираючи дії та відчуваючи наслідки своїх дій. Вони активно вчаться і практикують правильний спосіб досягнення мети. Результатом є активне навчання замість пасивного.

Польотні тренажери є чудовим прикладом ефективності ігрового навчання. Під час навчання льотчики, зазвичай, використовують тренажери. Їм ставлять дуже конкретні цілі, й вони практикуються доти, поки не зможуть їх досягти. Практично-ігровий результат є набагато ефективнішим, ніж суто теоретичний – сидіти на теоретичних лекціях.

Деякі педагоги та дослідники стверджують, що ігрове навчання може бути шкідливим для освітнього досвіду. Проте, дослідження показують, що ігри можуть багато в чому позитивно впливати на такі речі як вивчення математики й іноземних мов [1]. Доведено, що ігрове навчання:
допомагає вирішувати проблеми. Навчання на основі ігор може допомогти учням вирішувати проблеми, розвиваючи такі навички як розуміння причинно-наслідкових зв’язків, логіка та прийняття рішень, які вони можуть використовувати в житті поза школою.
заохочує критичне мислення. Дослідження показали, що GBL (Game-based learning) може покращити навички критичного мислення студентів [2].         
підвищує зацікавленість і мотивацію студентів. Дослідницька робота 2019 року показала, що, коли вчителі ввели в навчальний процес елементи навчання на основі цифрових ігор, такі як: зворотний зв’язок, вибір і співпраця, студенти стали більш зацікавленими та мотивованими до навчання [3].
запроваджує ситуаційне навчання – навчання відбувається не тільки в нашій голові;
насправді це принципово соціальний процес. Запропонований у 1991 році антропологом Жаном Лавом і теоретиком Етьєном Венгером, ситуаційне навчання допомагає студентам зрозуміти нові поняття в контексті їхніх соціальних стосунків.
вирішує потреби спеціальної освіти – GBL також позитивно впливає на класи спеціальної освіти [4]. Дослідники виявили, що для учнів з індивідуальним планом навчання «навчання на основі ігор є обов’язковим, щоб допомогти керувати навчанням, створити позитивне середовище та досягти академічного успіху». Студенти з аутизмом є більш успішними та мотивованими, коли використовують комп’ютеризовані ігри на академічних заняттях.

Розглянемо тематику деяких ігор.

Визнаним освітньою спільнотою лідером інноваційного навчання є компанія Dig-It! Games, яка привносить в освіту змістовну гру. Компанія легко перетворює всі повідомлення та ідеї на інтерактивну гру, або будь-який інший мультимедійний продукт. DiG-iT! Games є світовим лідером у впровадженні всесвітньої історії до освітніх ігор, які використовують археологію для покращення досвіду студентів у вивченні стародавніх культур. Компанія випустила низку освітньо-розважальних ігор. Так, найновіша серія ігор «Excavate!» відзначена нагородами, доступна для педагогів і пропонує для вивчення шість історичних імперій. Ігри цієї серії дозволяють відчути себе справжнім археологом, вивчати історію, проводячи розкопки та беручи участь у різних вікторинах з питаннями про викопані артефакти. Інша серія Excavate! Egypt є серією історичних ігор. Вона дозволяє ознайомитися з історією стародавнього Єгипту за допомогою археології на рівні середньої школи. Ще одна пізнавальна гра Trivia Crack 2 базується на вікторинах за різноманітнішими темами.

Серед розважальних категорій є також і більш класичні: мистецтво, історія, спорт і географія тощо. Для більшої зацікавленості учнів гра має декілька ігрових режимів. Tic-Tac-5 – класичний режим, де за правильні відповіді гравець отримує приз. Rescue Rush – у цьому режимі потрібно рятувати ігрових персонажів, відповідаючи на різні питання. Pirate Battle – дозволяє насолодитися кооперативною грою, затоплюючи кораблі противника за допомогою правильних відповідей.

Від українських розробників пропонується браузерна гра «Гетьманщина», що дозволяє краще зануритися в історію України. Гра присвячена подіям, які відбувалися у XVII столітті на території Війська Запорозького, або Гетьманщини – країни, яка об’єднала на той час більшість українських етнічних земель. Гравець зможе стати свідком і безпосереднім учасником початку Руїни – одного із найбільш трагічних і водночас героїчних періодів історії України. Вона має вигляд покрокової текстової стратегії, і завданням учасника є якомога довше зберігати суверенітет і незалежність держави, оточеної ворогами з усіх боків. Виграти в цій грі неможливо, проте вона підігріває інтерес протриматися якомога довше, дозволяючи розбудовувати економіку держави, приймати дипломатичні рішення та взяти участь у війні.

Гра «Гетьманщина» не лише розповідає про певні часи, але й показує логіку дій тогочасних гетьманів і козацької старшини, дає гравцеві можливості відчути себе на їхньому місці. Всі персонажі гри – реальні історичні постаті зі своїми чеснотами та вадами. Для кращого розуміння сюжетних поворотів, які відбудуться у грі, перед початком можна передивитися стислу довідку про всі найголовніші історичні події та постаті.

У сучасному світі дуже швидко розвиваються різні комп’ютерні технології. Відбувається автоматизація більшості процесів, які раніше виконувалися вручну, натомість це призводить до прискорення життя у цілому і провокує потребу швидкого вирішення поставлених задач. З оглядом на вище сказане, звична система освіти потребує реновації та осучаснення з урахуванням останніх тенденцій.

Зараз спостерігається тенденція активного впровадження в навчальних закладах інформаційних технологій: школи поступово впроваджують на рівні зі звичайними, електронні підручники, а виші створюють цифрові репозиторії з методичними матеріалами. Проте, ці зміни все ще відбуваються дуже повільно, адже, незважаючи на створення електронних варіантів, система впровадження навчальних матеріалів до освітнього процесу така ж повільна, як видання звичних підручників.

Значно покращити ситуацію допоможе використання у процесі навчання більш сучасного та мобільнішого носія інформації, а саме – мобільних ігор. Навчання за допомогою ігор дозволить триваліший час утримувати зацікавленість і увагу учнів. Граючи, учні не відчуватимуть напруження від необхідності щось вивчати, а процес навчання відбуватиметься легше. Також навчання таким способом зменшує рівень тривожності через помилки, адже ніхто в аудиторії ніяк не буде на цьому акцентуватися, що дозволить спокійно навчатись методом спроб і помилок, експериментувати з різними способами вирішення задач.

Окрім того, до гри значно легше внести якісь зміни, щоб оновити інформацію згідно з останніми тенденціями. Технічна підтримка може відбуватися онлайн протягом усього часу з моменту випуску гри. Також онлайн-формат дозволить викладачеві постійно контролювати досягнення учнів, що покращить якість освіти.

Окрім для звичайних навчальних закладів навчання за допомогою ігор вдало підійде для соціальної освіти. Ігри створять потрібну емоційну обстановку для учнів із особливими потребами, що дозволить спростити їхню адаптацію у школі, спростить процес навчання, а також допоможе значно покращити їхні результати.

Підсумовуючи, зазначимо, що ігри є гарним помічником в освітньому процесі, вони допомагають підвищити рівень зацікавленості та покращити запам’ятовування інформації учнями. Такий метод підійде різним віковим категоріям та може бути використаний на різних освітніх рівнях.

Використані джерела:

1. Game-Based Learning: The effects on student cognitive and affective aspects. // IOP Publishing Ltd. – 2018.
2. I Cicchino M. Using Game-Based Learning to Foster Critical Thinking in Student Discourse / Marc I Cicchino. // Interdisciplinary Journal of Problem-based Learning. – 2015.
3. Serrano K. The effect of digital game-based learning on student learning: A literature review / Katrina Serrano. // Graduate Research Papers. – 2019. – №943.
4. McKenzi J. The Impact of Game-Based Learning in a Special Education Classroom / James McKenzi. // University of Northern Iowa. – 2020.