Освітянам на замітку

Цікаво знати


Матеріали за темами:
 

Калейдоскоп цікавинок


Скарбничка мудрості// Директор школи .- 2019 .- № 10 .- С. 104-105
Поради від філософа, поета, байкаря та педагога Григорія Сковороди
    Видатний український мислитель Григорій Савич Сковорода добре знав мови, поетику та риторику, античну та нову філософію, розумівся в літературі та мистецтві. Крім того, він став мандрівним філософом і за 25 років відвідав багато міст і сіл України. Тому в кожному вислові Сковороди відчувається його мудрість, його погляди на життя та відносини між людьми.

-    Якщо любиш прибуток, шукай його пристойним шляхом;
-    У істини проста мова;
-    Найголовніша з усіх згубних пристрастей є заздрість;
-    Уникай людей, які, бачачи твої вади і недоліки, виправдовують їх або навіть схвалюють. Такі люди або підлабузники, або боягузи, або просто дурні. Від них не чекай допомоги ні в якій біді чи нещасті;
-    Краще в одного розумного і добродушного бути в любові й повазі, ніж у тисячі дурнів.
-    Ні про що не турбуватися - значить, не жити, а бути мертвим, адже і турбота - рух душі, а життя - це рух.;
-    Якби ми в ганебних справах були такі ж соромливі й боязкі, як часто ми буваємо боязкі й хибно соромливі у порядних вчинках!
-    Ніхто не може вбити в собі зло, поки спершу не зрозуміє, що таке зло, а що добро. А не пізнавши цього в середині себе, як можна його вигнати в інших.

Цікаво знати// Директор школи .- 2019 .- № 7 .- С. 4-5

Вівці навчаються в школі
У початковій ланці французької комуни Кретс-ан-Белль-дон барани та вівці стали учнями школи. Сталося це після того, як до школи надійшло повідомлення про необхідність закриття класу у зв'язку з недобором учнів. У школі навчалося 2бб дітей, і коли їх стало на 5 менше, керівництво вирішило скоротити один з одинадцяти класів. Така новина обурила батьків школярів, адже закриття одного класу вимагатиме розподілення дітей в інші. У такому разі середня кількість учнів у кожному класі збільшиться, а якість навчання, відповідно, знизиться.
Щоб запобігти закриттю класу, мешканці містечка організували протест і вийшли до школи. А місцевий пастух привів до закладу освіти отару овець. Учні, батьки й учителі, які брали участь у протестній акції, стояли з плакатами «Ми - не барани», «Керувати школою, а не стадом». У результаті пастух зазначив імена ягнят у списках учнів школи та навіть надав свідоцтва про їхні народження, а мер містечка Жан-Луї Маре офіційно затвердив появу нового «класу».

Інструкції для роботи з трансгендерами в школах
   У Каліфорнії, США, переглянули рекомендації щодо статевого виховання для вчителів державних шкіл, тому наразі педагогів заохочують говорити з учнями про тендерну ідентичність і давати поради підліткам-ЛГБТ щодо стосунків і безпечного сексу. Захисники прав представників ЛГБТ-спілок високо оцінили такі рекомендації, спрямовані на «привернення уваги до спілки, яка часто залишається поза політикою статевого виховання». Проте деяких батьків і консервативні групи обурив такий документ на 700 сторінок. Вони розцінили його як зазіхання на батьківські права щодо питань, які варто залишити в сім'ї.
    Проте, на думку ради з освіти штату Каліфорнія, яка й затвердила такі рекомендації, в інструкції не зазначено вимог навчати чогось дітей. Автори пропонують їх як рекомендації для вчителів щодо дотримання державних стандартів у сфері санітарної просвіти на тему харчування, фізичної активності, боротьби з алкоголізмом і наркоманією. Хоча під час обговорення рекомендацій здебільшого увагу зосереджували на темі сексу.

Програмування зі шкільної парти
За інформацією американських дослідників, 90% батьків у США хочуть, щоб їхні діти вивчали програмування вже в школі, адже це матиме важливе значення для отримання роботи в майбутньому. Проте, за словами доктора Дастін Рей, позаштатного професора Вищої школи освіти і психології при Університеті Пеппердін, лише в 40% американських шкіл нині навчають дітей програмуванню.
   Науковиця зазначила, що така навичка буде потрібна в майбутньому не лише для вибору професії, - вона впливатиме майже на кожну професію. Окрім того, навчання програмування сприяє розвитку типу мислення високої складності, яке потребує від дітей ґрунтовного розуміння матеріалу, а не просто відтворення завченої інформації. Тобто важливе використання креативності, критичного й абстрактного мислення.
   Наразі раннє програмування у школах, окрім США, введено в Китаї, Канаді, Сінгапурі, Австралії, Ізраїлі, Індії, Південній Кореї та більшості країн Євросоюзу. А департамент базової освіти ПАР розробив «систему навичок для світу, що змінюється» і планує з наступного року ввести програмування в школах із «нульового» класу.
Цікаво знати// Директор школи .- 2019 .- № 10 .- С. 4-5

Готель для комах у школі
   В Ужгородській ЗОШ І-III ст.. №7 вперше в Україні відкрили спеціальний готель для комах. У ньому вже є перші мешканці: два різновиди павуків. іДей ! інсектарій відтворює природне середовище для і комах. А до павуків поступово приєднуються нові : сусіди: жуки, яких учні знаходять на шкільному подвір'ї.
Готель створили для того, щоб сприяти збільшенню популяції птахів у місті. Адже для того, щоб привернути увагу нових видів птахів, він буде ще й годівницею.
На створення першого шкільного інсектарію було витрачено 5 тисяч гривень. Ідею такого готелю і для комах запозичили в Європи.

Нововведення в освіті Франції
    2б червня 2019 року у Франції прийняли новий закон про освіту. Згідно з освітньою реформою, відтепер освіта є обов'язковою для дітей віком від 3 років. Раніше, починаючи з 1882 року, обов'язковим було лише шкільне навчання з б років. Відтепер обов'язковою є й дошкільна освіта (дитячі садки у Франції мають назву - материнська школа). Реформа стосуватиметься лише 25 000 французьких малюків, адже майже 98 % дітей й до цього відвідували дитячі садки.
Підвищення якості освіти дітей віком 5-7 років у цьому навчальному році відбуватиметься й завдяки зменшенню кількості учнів у класі. Так, у 1-2-х класах дітей у класі має бути не більше 24 осіб.
Старшокласників також чекає реорганізація навчання згідно з реформою випускних іспитів та отримання диплома про середню освіту (французький бакалаврат) у 2021 році.

Чи потрібні домашні завдання?

Австралійські вчені Річард Уокер і МайкХорслі, автори книги «Реформування домашнього завдання», дійшли висновку, що користь домашнього завдання для учнів дуже перебільшена. Частіше за вседомашнє завдання є шкідливим, тому не варто приділяти забагато часу його виконанню.
Частіше за все у 1-му класі і у декількох наступних класах домашнє завдання діти роблять із батьками. Дорослі жорстко контролюють процес, а іноді й взагалі роблять все за своїх дітей. Така «допомога» не  йде на користь навчанню.
З іншого боку й вчителі часто намагаються завантажити учнів замість того, щоб створювати для них цікаві завдання. У такому випадку суть домашнього завдання — не якість, а кількість.
Проте Уокер і Хорслі підкреслюють, що повністю відміняти домашнє завдання не варто. Так. молодшим школярам простіше і цікавіше впоратися з додатковими завданнями у компанії однолітків, ніж під наглядом батьків вдома.

Цікаво знати// Директор школи .- 2019 .- №  9 .- С. 4-5

Заборона мобільних у школі 
   У Франції учням молодше 15-ти років заборонили використовувати телефони, планшети і смарт-годинники протягом шкільного дня. Незважаючи на те, що заборона на мобільні телефони під час уроків вже діяла з 2010 року, новий закон розповсюджується навіть на перерви і обіди. Школи самі можуть обирати, чи стосуватиметься ця заборона й учнів старше 15-ти років. Проте існують винятки для учнів з обмеженими можливостями, яким дозволено користуватися телефонами.
 Відповідно до нового закону, телефони учнів мають бути вимкнені протягом дня або залишатися у шафах. Міністр національної освіти ФранціїЖан-Мішель Бланкер заявив, що це покращить дисципліну серед 12 мільйонів школярів країни. «Бути відкритим до технологій майбутнього не означає, що ми повинні використовувати їх постійно», - стверджує міністр.

Штраф за розпізнавання облич учнів
   Тестування тривало в школі декілька тижнів. Кожного разу, коли учень заходив у клас, камера розпізнавала його обличчя і реєструвала його появу на уроці в базі даних системи, щоб зекономити час вчителя, який повинен це робити сам.
    Шведська інспекція даних з'ясувала, що рада середньої школи Андерстропа порушила європейську постанову про захист даних (GDPR). Судовий процес за цією справою тривав три тижні і стосувався 22 учнів. Школі було призначено сплатити штраф у розмірі 200 000 шведських крон (19 000 євро).   
   Адміністрація школи підтвердила, що отримала дозвіл учнів використовувати систему розпізнавання облич для відстеження рівня відвідуваності школи. Проте юрист Інспекції даних вважає, що у цьому випадку рада школи не могла використовувати їхню згоду, бо учні залежать від керівництва школи. У винесеному рішенні вказано, що школа може здійснювати контроль за відвідуваністю учнів й іншими способами, які не порушують право дітей на приватність, як технологія розпізнавання облич.

16 навичок, якими мають володіти учні// Психолог  (Шкільний світ) .- 2019 .- № 10 .- 47-54
Навички ХХІ століття
Компетенції. Фундаментальні знання. Риси характеру.
Як учні вирішують складні завдання.
Як учні застосовують ключові навички в повсякденному житті.
Як учні вирішують завдання в умовах які змінюються

 Неперервна освіта, щоб мати:
   Мовну грамотність, математичну грамотність, природничо-наукову грамотність, фінансову грамотність, культурну і громадянську грамотність, критичне мислення, креативність, комунікабельність, допитливість, ініціативність, завзятість, наполегливість, пристосовність, лідерство, соціальний захист і культурну обізнаність.
15 запитань про індивідуальну форму навчання в школі – роз’яснення МОН // Управління освітою .- 2019 .-№ 10 .- С. 6-11
    Індивідуальне навчання - одна з форм, за якою можно здобувати загальну середню освіту. Міністерство освіти і науки України відповідає на запитання батьків про те, як соме організувати таке навчання для дитини, які це дає можливості то на що мають право батьки й діти.
   На ці запитання відповідає стаття:
Екстернат і освіта вдома це індивідуальна освіта? . Інклюзивна освіта - також форма індивідуальної? Як дізнатися, чи забезпечує школа індивідуальну освіту? Як почати навчання за індивідуальною формою? Що таке індивідуальний  навчальний план? Він обов'язковий? Як створити індивідуальний навчальний план? Чи потрібно платити за індивідуальну освіту? Індивідуальне навчання – це коли немає однокласників?

  25 запитань про підвищення кваліфікації. Порядок підвищення кваліфікації у запитаннях і відповідях// Управління освітою .- 2019 .-№ 11 .- С. 6-19
   Постановою Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2019 року № 800 затверджено Порядок підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників. Цей Порядок визначає процедуру види, форми, обсяг (тривалість), періодичність, умови підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників закладів освіти й установ усіх форм власності та сфер управління.

   На ці запитання відповідає стаття: Хто забезпечує підвищення кваліфікації та чи є вона обов'язковою? Яка мета підвищення кваліфікації? Які завдання необхідно виконати? У яких країнах працівники можуть підвищувати кваліфікацію? Хто вибирає форми та види підвищення кваліфікації? Які основні напрями підвищення кваліфікації?