Освітянам на замітку

Загальноосвітня школа


Матеріали за темами:
 
                                 Становлення соціально успішної особистості

   Життя щоденно ставить людину перед вибором — прийняттям відповідальних рішень. Життєвий шлях особистості суттєво залежить від того, як вона здатна пізнавати світ і себе, свідомо визначити мету й підпорядковувати їй свою діяльність. Кожен хоче чогось досягти в житті, щоб пишатися собою. Чому ж одному це вдається, а іншому — ні? Адже людина має реальні можливості керувати власним життям і розвитком, формуючи власне «Я», досягати відчуття впевненості й надійності. Сучасний світ — це світ конкуренції, тому успішна самореалізація дедалі більше залежить від розвитку певних рис характеру.

Котик, Оксана (заступниця директора з навчально-виховної роботи). 
 Як досягнути успіху : тренінг для старшокласників // Соціальний педагог (Шкільний світ) : всеукраїнська газета для фахівців. - 2021. - N 1/2. - С. 6-17 
Анотація: Йдеться про досягнення успіху через позитивну мотивацію. Інтерес до пізнання світу зароджується у дітей із перших років життя. Але як зберегти його й надалі? Допоможе мотивація. Проте інколи учням заважає негативний досвід, через який удосконалюватися та йти до успіху вже не дуже й хочеться. Тому педагоги мають направити та допомогти учням знайти свій шлях до успіху через позитивну мотивацію їх діяльності.

   Як ви вважаєте, що таке успіх? Що значить бути успішним? Успіх проявляється насамперед у досягненні людиною значної мети і подоланні перешкод, які з'являються на шляху до її досягнення. Кожен із нас прагне стати успішною людиною. У цьому ми з вами досить схожі...Відмінність полягає в тому, що для деяких із нас успіх — це лише мрія, а для інших це вже стало метою. Що спільного між мрією і метою? Яка між ними різниця? Як власну мрію можна перетворити на мету?
   І мета, і мрія визначаються нашими бажаннями. Мета — це досить сильне бажання, до реалізації якого людина прагне, докладаючи певні зусилля. А мрія — це уявне бажання, яке може так і залишитися уявним. Мрії можуть здійснюватися або ні, і відбувається це, як правило, випадково, а тому від самої людини тут мало що залежить. Мету ми встановлюємо на певний проміжок часу. А здійснення мрії можна очікувати все життя і не дочекатися.
   Мрія теж може стати метою, якщо людина чітко уявить, чого вона прагне, коли вона хоче це отримати (через який проміжок часу) шлях до успіху через позитивну мотивацію їх діяльності. і буде докладати активних зусиль, планомірно просуваючись до досягнення бажаного, не зважаючи на перешкоди, які будуть виникати на її шляху. Так само й мета може виявитися нездійсненою мрією, якщо лише чекати, коли вона сама собою зможе реалізуватися.
   Поняття «мотив досягнення» визначається як прагнення покращити свої здібності й уміння, підтримувати їх на якомога більш високому рівні в тих видах діяльності, які вважаються для вас найбільш пріоритетними.
   Перевага мотиву «запобігання невдачі» свідчить про те, що людина готова відмовитися від будь-яких спроб і розпочати ту справу, яка пов'язана з певним ризиком, так і не з'ясувавши, призводить вона до успіху чи загрожує невдачею.
Зараз ми з вами перевіримо, як проявляється ваше прагнення досягти успіху, як сильно ви націлені перемагати. А, можливо, ви все-таки орієнтуєтеся переважно на поразку і робите все можливе, аби її не допустити.
   Можливо, ви відмовляєтесь від усіх перспектив заради душевного спокою, який може зникнути в разі невдачі. Зараз ви повинні погодитися або не погодитися з твердженнями, які вам будуть запропоновані.
Далі надається тест «Мотивація успіху і боязнь невдачі». Погоджуючись або ні із зазначеними твердженнями, необхідно вибрати одну з відповідей «так» чи «ні». Якщо ви сумніваєтесь у відповіді, то пригадайте, що «так» включає і чітке «так», і «скоріше так, ніж ні». Таке саме ставлення має бути й до відповіді «ні». Відповідати необхідно досить швидко, довго не замислюючись. Відповідь, яка перша спала на думку, як правило, є найточнішою.
   Висновки. Якщо ви набрали від 1 до 7 балів — це свідчить про перевагу мотивації боязні невдачі;
від 14 до 20 балів, — визначною є орієнтація на успіх (сподівання на успіх); у межах від 8 до 13, — слід вважати, що мотиваційний полюс не виражений; 8—9 балів — ваша мотивація ближче до запобігання невдачі;
12—13 балів — ближче до прагнення успіху.

Соляник, Юлія (соціальна педагогиня). 
 Стежинка успіху : заняття для батьків з елементами тренінгу // Соціальний педагог (Шкільний світ) : всеукраїнська газета для фахівців. - 2021. - N 1/2. - С. 18-21 
Анотація: Йдеться про виховання успішної людини. Немає єдиного способу ідеального батьківства, але є багато способів бути хорошими для дітей. Педагоги можуть створити гори правил, але дитина більше навчиться, коли бачить як батьки справляються з власним життям.

    Зазвичай батьки прагнуть, аби їхня дитина була розумною, здоровою і щасливою. Але в кожного різне розуміння, як цього досягти. Немає єдиного способу ідеального батьківства, але є багато способів бути хорошими для дітей. Ми можемо створити гори правил, але дитина більше навчиться, коли бачить, як батьки справляються з власним життям. 
   У сучасному світі діти і батьки багато часу проводять нарізно, мають різні інтереси і погляди на життя. їх хвилюють різні речі, вони по-різному планують майбутнє, дуже часто не розуміючи один одного. Із цього виходить, що в одній квартирі проживають погано знайомі батьки і діти, які не розуміють як правильно та продуктивно будувати взаємини.
   Тому сьогодні ми на 45 хв станемо батьками підлітків і будемо ближче знайомитися зі своїми дітьми, планувати їхнє майбутнє, аналізувати багаж, із яким вони йтимуть по життю.
   Усі ми бажаємо своїм дітям тільки найкращого, плануємо і мріємо про щасливе майбутнє. Але дуже часто ми не беремо в розрахунки необхідні якості та вміння, що повинні мати наші діти, аби успішно й щасливо ввійти в майбуття. Тому зараз пропоную вам на аркуші паперу написати, все необхідне для життя і успіху дитини. 
У кожної групи вийшов свій індивідуальний портрет щасливої та успішної людини в майбутньому.
(Представники кожної групи презентують іншим портрет дитини з необхідними знаннями і навичками для побудови щасливого майбутнього. Інші підтримують учасника оплесками).
   Вправа «Моя дитина сьогодні»
Сьогодні ми з вами з'ясували найкращу рису характеру вашої дитини, визначилися з необхідними для майбутнього життя знаннями і навичками. Не вистачає аналізу вже наявних якостей.
   Тому пропоную вам зараз проаналізувати риси характеру своєї дитини, її знання і вміння, та виявити чого не вистачає. Для цього перед вами таблиці, заповнивши які, ви з'ясуєте над чим потрібно працювати.
   Вправа «Потреби моєї дитини»
Педагог. Перш ніж ви почнете працювати над формуванням необхідних рис характеру своєї дитини, хочу звернути увагу на необхідність задоволення її потреб. На вашу думку, наскільки важливо задовольняти потреби дитини? А які потреби найважливіші, як ви вважаєте? А чи всі потреби людини ми задовольняємо сповна, коли спілкуємося з нашими дітьми? 

Ларіонова О.( практичний психолог ОНЗ «Дмитрівська ЗШ І—III ст.)
Програма розвитку соціально- комунікативних здібностей підлітків// Шкільний світ .- 2019 .- № 7 .- С. 22-30
Анотація: Про необхідність розвитку соціально-комунікативних здібностей та формування активної життєвої позиції особистості, здатної досягти успіху й реалізувати себе в суспільстві. 

   Лише соціально активна особистість прагнутиме до самовдосконалення та саморозвитку, зможе реалізувати себе, досягти успіху. Створення «ситуації успіху» в освітньому середовищі сприяє атмосфері психологічного комфорту, впевненості й захищеності, допомагає дитині зрости успішною, відчути радість від подолання труднощів.
   Успіх залежить від цілеспрямованості, самодостатності, впевненості в собі, саморозвитку, гармонії з самим собою, активної життєвої позиції тощо. Успішна особистість розвивається протягом усього життя, не зупиняється на досягнутому, не сходить на півшляху і живе у вічному прагненні до ідеалу. Вона здатна знайти сенсу всьому, чим би вона не займалася. І цьому варто повчитися, адже будь-які наші дії або емоції повинні відповідати на запитання: навіщо? | Тоді ми матимемо чітке уявлення про те, що хочемо отримати від життя і як стати успішним.
  Мета програми: розвиток соціально-комунікативних здібностей та формування активної життєвої позиції особистості, здатної досягти успіху й реалізувати себе в суспільстві.
   Завдання:
 створити умови самореалізації особистості, утвердження принципів загальнолюдської моралі;
 формувати в учнів уявлення про поняття «успіх», чинники, що визначають успішність людини у житті;
 розвивати уміння прогнозувати свої життєві перспективи, визначати знання, уміння й навички, необхідні для досягнення мети;
 активізувати мислення учнів, розвиток аналітичних здібностей, відпрацювання навичок групової роботи, комунікативних здібностей, усвідомлення власного значення в побудові свого успішного майбутнього;
 виховувати відповідальність за своє майбутнє, здатність ставити власні цілі, навички прогнозування та планування майбутнього.
   Далі надаються приклади занять щоб допомогти підліткам краще пізнати себе; формувати уявлення про неповторність кожної людини, усвідомлення своєї унікальності, прагнення до самопізнання та саморозвитку.
   Це:
 Заняття 1 «Яка я людина?», з вправами «Знайомство», «В чому мені пощастило в цьому житті», «Яка я людина», «Бінго», «Плутанина», «Мої поради», «Усмішка по колу»;  
Заняття 2. «Я – індивідуальність» з вправами «Привітання», Вправа «Незавершене речення», «Мій образ», «Все одно ти молодець», «Промінчик сонця», «Атоми й молекули»;
Заняття 3. «Як вирішувати проблеми», «Незавершене речення», «Собака Гаррі», «Дерево» , «Побажання»,  «Зламаний автомобіль», гра «Погляд, гра «Перешкода»;
Заняття 4. Становлення особистості й алгоритм встановлення та досяґнення мети.
Заняття 5. Цінності мого життя.
Заняття 6. Уміння керувати собою - шлях до успіху.
Заняття 8. Формула успіху
Заняття 9. Позитивне мислення - запорука успіху.
Заняття 10. Погляд у майбутнє.
Любіть дітей, людей, тварин, свою родину та країну. Будьте добрими й щирими, радісними та усміхненими.
   Встановлюйте з учнями доброзичливі й партнерські відносини. Засвоюйте мистецтво.
   Поради вчителям: як мотивувати себе й учнів
 Любіть дітей, людей, тварин, свою родину та країну. Будьте добрими й щирими, радісними та усміхненими.
 Похвали — це надзвичайно важливий засіб, який повинен знати кожен педагог.
 Вивчайте індивідуальні особливості своїх учнів. Застосовуйте ці знання під час планування навчальних завдань, очікуваних навчальних результатів. 
 Ставте перед учнями цілі, які б відкривали перспективи в навчанні та досягненні успіху.
 Намагайтеся викладати цікаво, зрозуміло, використовуйте різноманітні методи, засоби й форми роботи. Не звикайте до одноманітності. Проте пам'ятайте, що надмірна різноманітність унаочнення на одному занятті не дасть користі, оскільки учні не зосередяться і все це спричинить хаос думок.
 Уникайте надмірного навантаження учнів навчальним матеріалом.
 Дайте учням можливість обирати завдання й види діяльності.


Soft skills як запорука успішного майбутнього. Навіщо вчитися м'яких навичок//Шкільний світ .- 2019 .- № 15 .- Ст. 8-12
Анотація: Про необхідність розвитку «м'яких навичок». І що вище людина піднімається кар'єрними сходами, то більшу роль відіграють соціальні навички, тоді як професійні відходять на другий план. Тому важливо, щоб сучасні підлітки мали відповідь на 3 запитання: якими навичками необхідно володіти, навіщо вони можуть знадобитися в майбутньому професійному житті та як їх «прокачати». мотивацію їх діяльності.

   Soft skills — це хороші манери й риси особистості, необхідні для взаємодії з іншими й побудови хороших взаємин. Soft skills застосовують у будь- якій індустрії будь-якій професії, будь-якому виді діяльності та будь-якій взаємодії між людьми. Hard skills — містять технічні навички й уміння виконувати певні функціональні завдання.
   Hard skills, часто перекладають, як «тверді (жорсткі) навички» — це технічні навички, пов'язані з діяльністю у сфері формалізованих технологій: діловодство, логістика, керування автомобілем, володіння іноземною мовою, програмування, метод сліпого друку тощо. Тобто це прямі професійні, у розумінні основ професії, навички.
   Оскільки вони стійкі, достатньо доступні для огляду, вимірні й чітко ототожнюються з конкретними конструкціями, вони входять до переліку вимог, викладених у посадових інструкціях, легко піддаються розкладанню на низку простих і кінцевих операцій.
   Жорсткі навички — це навички, які ви можете отримати через освіту, програми навчання, сертифікації та навчання на робочому місці. Це, зазвичай, кількісні навички, які можна легко визначити й оцінити. Навички з категорії hard skills просто спостерігати в повсякденному житті.
   Наприклад: пілот літака, не замислюючись, розповість послідовність дій щодо зльоту й посадки. Його інструкції будуть схематичні, конкретні та послідовні. За наявності практичних занять, людина, яка навчається навику категорії hard skills, здатна довести отримане вміння до автоматизму й надалі застосовувати його в повсякденній практиці, дотримуючись чітко встановленої послідовності дій або «за шаблоном».
   Потрібно зазначити, що для освоєння м'яких навичок потрібно більше часу, ніж на жорсткі. Hard skills можна освоїти простим повторенням операцій за наставником. З гнучкими все набагато складніше. їх необхідно постійно тренувати, бо із часом гнучкі навички можна повністю втратити.
   У чому відмінності hard від soft?
Щоб бути успішним в опануванні hard skills, необхідний інтелект (ліва півкуля мозку — IQ, логіка); для розвитку soft skills — потрібна емоційність (права півкуля мозку — EQ, емпатія).
   Вимоги до hard skills залишаються незмінними, незалежно від організації, у якій працює людина, і корпоративної культури^ Soft skills, навпаки, мінливі й ситуативні. Наприклад, програмування відноситься до професійних навичок (hard skills): правила створення гарного програмного коду будуть однакові для будь-якого програміста будь-якої компанії. Комунікативні навички відносяться до універсальних компетенцій (soft skills): правила побудови ефектної промови залежатимуть від аудиторії, до якс5ї звертається промовець, від мовної ситуації (розмова в метро або виступ на конференції).


Зелюк, В. В. (кандидат педагогічних наук; доцент; ректор). 
 Обдарована дитина: самореалізація й успіх у дорослому житті // Управління школою : науково-методичний журнал. - 2020. - № 34/36. - С. 67-71
Анотація: Розглянуто проблеми навчання й виховання обдарованих учнів у педагогічній теорії та практиці, виокремлено розуміння змісту та структури обдарованості. Проаналізовано статистичні дані досягнень, працевлаштування призерів Всеукраїнських учнівських олімпіад з навчальних предметів та реалізації їх у дорослому житті, з'ясовано напрями реалізації призерів у певній галузі.

   Обдаровані діти є унікальним явищем у соціальному світі. Як відзначають педагоги, обдаровані діти відрізняються не тільки хорошими здібностями до певних видів діяльності, але в першу чергу своїми психологічними особливостями виділяються серед своїх однолітків. 
   Проблема обдарованості набуває все більшої актуальності, оскільки потенціал обдарованої особистості є найціннішим ресурсом духовного, інтелектуального, соціального й матеріального розвитку суспільства. Обдаровані й талановиті діти — це також забезпечене майбутнє нашої держави. З огляду на це, закономірно постає питання про виявлення, підтримку й розвиток таких дітей. Найважливішою проблемою прогресу суспільства є збереження й розвиток обдарованості. Багатьом батькам, педагогам важко виділити основні напрями роботи з такими дітьми, підібрати адекватні до їх розвитку програми навчання й виховання. Окремою проблемою є і виявлення цієї обдарованості в дитячому віці.
   Загальновизнаними є сформульовані ним три ознаки здібностей:
1) індивідуально-психологічні особливості, що відрізняють людину від інших людей;
2) особливості по відношенню до успішності виконання діяльності;
3) здатність до оволодіння новими знаннями й уміннями.
Н. Лейтес виділяє три категорії обдарованих дітей:
1) учні з ранньою розумовою реалізацією — це учні, у яких за наявності звичайного рівня інтелекту спостерігають особливе «тяжіння», цікавість до якого-небудь окремого предмета;
2) учні з прискореним розумовим розвитком — це учні, які за рівних умов різко виділяються високим рівнем інтелекту, особливо помітні в початкових класах;
3) учні з окремими ознаками нестандартних здібностей — учні, які виділяються своїми розумовими особливостями, не випереджають ровесників у загальному розвитку інтелекту й не виявляють яскравих успіхів з того чи іншого навчального предмета, але відрізняються особливими якостями окремих психічних процесів.
    Багато дослідників, педагогів сходяться на думці, що обдарованість людини часто не виявляється через несприятливе виховання в дитинстві та відсутність умов для самореалі- зації в подальшому житті. Обдарована дитина нерідко не знаходить розуміння ні в педагогів, ні в однолітків. Тому підтримка й розвиток обдарованості є одним із пріоритетних напрямів сучасної освіти, оскільки поступ будь-якої країни, регіону, міста залежить саме від здатності її громадян нестандартно, креативно мислити, упроваджувати перспективні інновації в різні сфери суспільного життя.
   Розвиток дитини вимагає величезної уваги з боку дорослих. Важливо створити сприятливу психологічну обстановку для занять дитини, знаходити слова підтримки для нових творчих починань, обережно й ненав'язливо підтримувати прагнення дитини.

Зв’язок між рівнем сформованості у підлітків мотиву досягнення успіху та рівнем розвитку якостей/ Нечипоренко Л.А., Нечипоренко О.В., Нечипоренко Д.Л.; Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького// Молодий вчений .- № 4.1 (Спецвипуск) .- 2019 .- С. 59-63
Анотація: Проаналізована психолого-педагогічна література, яка присвячена мотиву досягнення успіху.

   Для того, щоб людина почала діяти, необхідно, щоб виникли певні спонукання, що штовхатимуть її до діяльності. Такими спонуканням є мотиви, а стосовно максимальної реалізації та досягнення успіху в певній діяльності — мотив досягнення успіху.
   В загальноосвітніх навчальних закладах урок фізичної культури — це основна форма впровадження фізичного виховання. Кожен урок має свої а стосовно максимальної реалізації та досягнення успіху в певній діяльності — мотив досягнення успіху.
   Окрім цього, урок фізичної культури має значний вплив на формування особистості, а так як одним з головних завдань загальноосвітнього навчального закладу є формування успішної особистості, то процес формування в учнів мотиву досягнення успіху відіграє одне з ключових завдань. Саме тому, вчитель фізичної культури має також формувати стійкий інтерес до фізичного самовдосконалення, формувати готовність до вольових напружень та сприяти підвищенню рівня сформованості мотиву досягнення успіху. Для цього ми розробили рекомендації, застосування яких допоможе вчителю при формуванні у підлітків мотиву досягнення успіху в процесі виконання фізичних вправ різної направленості.
   Як засвідчили результати формувального етапу експерименту, використання даних рекомендацій для розвитку фізичних якостей сприяло як розвитку цих фізичних якостей так і формуванню у підлітків мотиву досягнення успіху. Також ми розробили методичні рекомендації вчителю для розвитку цих фізичних якостей у підлітків в залежності від рівня сформованості в них мотиву досягнення успіху.
   В результаті аналізу психолого-педагогічної літератури, мотив досягнення успіху розглядаємо як важливе психічне утворення особистості, рівень якого визначатиме успішність особистості в житті. Підлітковий вік є найбільш сприятливим для підвищення рівня сформованості мотиву досягнення успіху в процесі розвитку фізичних якостей.
1. В результаті експерименту нами були визначені та експериментально перевірені методичні рекомендації, які сприяли підвищенню рівня сформованості мотиву досягнення успіху в підлітків. Розроблені нами методичні рекомендації дали змогу знайти підхід до кожного учня, визначити його слабкі та сильні сторони і підвищити його рівень сформованості мотиву досягнення успіху в процесі розвитку фізичних якостей.
2. Впровадження методичних рекомендацій дало змогу досягти позитивної динаміки змін у рівня їх прояву сформованості мотиву досягнення успіху в підлітків у процесі розвитку фізичних якостей. Так, в експериментальній групі кількість учнів з високим рівнем сформованості мотиву досягнення успіху зросла на 17%, тоді як в контрольній лише на 1%, а кількість учнів з низьким рівнем зменшилась в експериментальній групі на 19,5%, а в контрольній на 2%. 

Олексенко, В'ячеслав (доктор педагогічних наук; професор; професор кафедри вищої математики). 
 Становлення професійно та соціально значущих рис характеру у студентів / В. Олексенко // Вища школа : науково-практичне видання. - 2019. - № 1. - С. 16-25
Анотація: Поставлено першочергові завдання із формування професійно та соціально значущих рис характеру у студентів закладів вищої освіти під час навчальних занять. Виділено низку суб'єктивних і об'єктивних проблем та шляхи їх вирішення. Виявлено відповідні домінуючі дидактичні положення.

   Самореалізація, самоствердження та самовиховання залежать від рис характеру людини. Проблема формування рис характеру як особистісних якостей не нова. Вона ставилася й розроблялася з давніх часів. У сучасній термінології чітко поставлена А. Макаренком, який був глибоко переконаний, що педагог має право не тільки втручатися в рух характеру, а йти за цим характером. "Але як це робити? У кожному окремому випадку це можна вирішувати індивідуально, тому що одна справа — мати право, а інша справа — уміти це робити. І цілком можливо, що у майбутньому підготовка наших кадрів буде полягати в тому, щоб навчати людей... як, ідучи за якостями особистості, за її схильностями та здібностями, направити цю особистість у більш потрібний для неї бік" .
   Вплив характеру людини на особисту долю — 69 %.  Така статистика засвідчує своєрідну розгубленість студентства перед дійсністю, викликає розбалансованість пріоритетних рис характеру особистості, що може стати проявом негативних якостей (серед них агресія, депресія, бездуховність, зневага до суспільних етичних правил, злість, байдужість, нетолерантність, лінь, гнів, відсутність позитивного ставлення до себе та навколишнього світу тощо). Отже, студенту потрібна вміла педагогічна допомога у формуванні власних рис характеру, в глибокому усвідомленні того, що сукупність стійких індивідуальних особливостей, які виявляються в гуманній поведінці і гуманістичній професійній діяльності, дають можливість успішно самовизначитися як професіоналу, так і громадянину.
   Встановлено, що складовою успіху підготовки фахівців у закладах вищої освіти є самоформування рис характеру, які визначають:
 ставлення студента до самого себе (саморозвиток, самовіддача, самодіяльність, самокритика, самооцінка, самореалізація, самоствердження тощо);
 ставлення студента до своєї професії й соціуму (ініціативність, трудолю- бивість, дисциплінованість, добропорядність, організованість, ініціативність, креативність, відповідальність, ввічливість, толерантність, надійність, прагнення до злагоди, громадянськість, миролюбивість, завзятість, привітність тощо).
   Збудження інтересу студентів до обраної ними професії передбачає зацікавленість важливим є формування усвідомленого ставлення студентів до саморозвитку соціально значущих рис характеру, доброзичливості, самотворення, самовіддачі знань і здібностей, самодіяльності як творчої ініціативи в гуманістичному вибудовуванні взаємин із суспільством. Не варто ігнорувати самоаналіз, самокоректування своїх негативних рис характеру і дій, самовтілення.
 
Митник, Олександр (доктор педагогічних наук; професор; завідувач кафедри практичної психології факультету педагогіки і психології Національного педагогічного університету імені М.П.Драгоманова). 
 Психолого-педагогічний супровід формування соціально успішної особистості учня початкової школи // Початкова школа : Щомісячний науково-методичний журнал. - 2018. - N 11. - С. 1-4
Анотація: Пропонуються положення еспериментального дослідження, базами якого є заклади загальної середньої освіти міста Києва. Головною метою даного дослідження є розробка та наукове обгрунтування психолого-педагогічного супроводу формування соціально успішної особистості учня початкової школи та експериментальна перевірка впливу даного супроводу на стан сформованості досліджуваного явища. Розглянуто його основні складові, запропоновано вивчення навчальних курсів, розкрито критерії сформованості компонентів готовності до становлення соціально успішної особистості тощо. Долучитися до участі у дослідженні запропоновано педагогічним колективам країни.

   Інтелектуально-творчі вміння особистості забезпечують здатність успішно здійснювати загальні розумові дії (аналіз, синтез, порівняння, аналогія, класифікація й систематизація понять і фактів), встановлювати причиново-наслідкові зв'язки, застосовуючи систематизовані знання з шкільних дисциплін у процесі творення власних продуктів пізнавальної діяльності. Уміння конструктивно взаємодіяти з іншими людьми — це комплекс умінь, найважливіші серед яких: комунікативні, уміння управляти своїми емоціями, а також аналізувати оцінювати свою поведінку та дії (рефлексія); Усі названі вміння, які акумулюються в умінні конструктивно взаємодіяти з іншими, характеризуються високою дисципліною розуму. Це означає, з одного боку, здатність аргументовано довести власну точку зору і переконати в її правильності, а з іншого, — вміння вислухати й зрозуміти позицію партнера, а також, ніби зайнявши позицію партнера, оцінити власні ідеї: їх істинність чи хибність, раціональність чи нераціональність тощо; потім, разом із партнером, порівняти висловлені ідеї (гіпотези), оцінити їх і обрати оптимальну (раціональну, істинну тощо). Відтак, розвиток у тандемі емоційного та соціального інтелекту як у процесі навчання, так і в родинному середовищі є механізмом формування соціально успішної особистості.
   Соціальний інтелект — це інтелектуальна здатність пізнавати, розуміти власну поведінку та поведінку інших людей, змінювати її на краще, аналізувати й оцінювати наслідки цих змін. Наявність соціального інтелекту допомагає зрозуміти мотиви поведінки іншої людини, спрогнозувати її поведінкові реакції в певних ситуаціях, що є основою успіху соціальної адаптації, соціальної пристосованості. Головний критерій соціального інтелекту, на нашу думку, - здатність займати позицію "іншого" і толерантно ставитися до його мислення. Відтак, або погодитися з його позицією, або коректно заперечити шляхом доведення хибності запропонованої думки. Це — підґрунтя уміння конструктивно взаємодіяти з іншим.
   Для успіху в спілкуванні взагалі _й зокрема, у здійсненні конструктивної взаємодії з соціумом важливо розуміти і вміти управляти своїми емоціями, що є критерієм наявності емоційного інтелекту. Це означає, що емоційний інтелект є. складовою соціального інтелекту. У нашому дослідженні за основу взято визначення емоційного інтелекту, запропоноване Пітером Салоуейєм і Джоном Майєром. На думку вчених, емоційний інтелект — це здатність сприймати й розуміти прояви особистості, що виражаються в емоціях, управляти ними на основі інтелектуальних процесів. Іншими словами, емоційний інтелект, на їхню думку — це: 1) здатність сприймати або відчувати емоції (як свої власні, так й іншої людини); 2) вміти направляти свої емоції На допомогу розуму; 3) розуміти, що виражає та чи інша емоція; 4) здатність управляти емоціями.

Ковальова, Вікторія (старший учитель; вчитель початкових класів). 
 Розвиток творчої особистості молодшого школяра в умовах компетентнісно орієнтованої освіти // Початкова школа : Щомісячний науково-методичний журнал. - 2018. - N 2. - С. 1-3
Анотація: Наголошується на важливості формування в учнів уміння самостійно здобувати знання. Розглянуто основні етапи творчого розвитку та якості особистості. Характеризується процес виховання та навчання творчої особистості в молодшому шкільному віці. Акцентовано увагу на важливих технологіях фомування готовності вчителів до самостійної творчої діяльності (технологія групової роботи, технологія навчання, технологія творчого розвитку особистості, проектна технологія тощо).

   Головний закон усіх змін у житті — творчість. Успішне суспільство складається з неординарних особистостей, здатних до самоактуалізації, розвитку творчих здібностей.
   Шкільний вік — важливий етап у становленні дитини, і тому в пошуках методів розвитку творчого потенціалу слід враховувати особливість психіки, своєрідність пізнавальної та емоційної сфер дітей цього віку. Не менш важливо:
 Організувати спостереження. (Молодші школярі "дивляться", але не "бачать"). Потрібно акцентувати увагу дітей на суттєвому, новому, оригінальному.
 Стимулювати творчу уяву. (Діти цього віку яскраво сприймають світ, для них характерна особлива емоційність, уява). Треба допомогти їм зрозуміти побачене, почуте, пережите, віднайти зв'язки між явищами та предметами й тим само закласти основи творчого мислення.
 Розвинути потребу творчості. Створити атмосферу престижності творчого процесу. Варто використати притаманну дітям цього віку імпульсивність і спрямувати її на творчість: запропонувати придумати загадку, казку, риму, самостійно знайте щось цікаве у природі тощо.
 Підтримати позитивні емоції. (Відомо, що діти молодшого шкільного віку цінують думку дорослих, радіють власним і чужим успіхам). Тому завдання педагога — дозволити дитині отримати почуття задоволення від власних творчих досягнень.
 Виховувати вольові риси характеру. (У творчому процесі, зокрема у творчому мисленні, важливу роль відіграють такі вольові риси характеру, як самостійність, сміливість, наполегливість, цілеспрямованість, рішучість, здатність до ризику).
 Будь-який вид діяльності має містити елементи творчості.
Як відомо, готовність до творчої діяльності складається з трьох основних компонентів: мотиваційного, змістового, емоційного.
   Творчі здібності людини особливо інтенсивно розвиваються в процесі навчання, якщо воно організовано належним чином. Творчість безпосередньо пов’язана з процесом мислення. Розвиток вільної творчої особистості відбувається лише в творчості; отже, процес навчання та виховання також має бути творчим.    
   В.О.Сухомлинський наголошував: робота вчителя — це творчість, а не буденне заштовхування в дітей знань. Покликання вчителя він бачив і в тому, щоб дитина вчилася не заради оцінки, а пізнавала потяг до знань, до чогось нового, незвичного. Він підкреслював, що справжній вчитель-майстер не може жити без творчості, тільки такий педагог може розвинути творчі можливості у дітей. Сухомлинський закликав учителів пам'ятати головне правило педагогічної діяльності: "Обдаровані й талановиті всі без винятку діти". Педагогічні технології, орієнтовані на творчий розвиток особистості, — невід'ємна складова особистісно зорієнтованої освіти.

Кондратюк, Валентин (директор). 
 Школа успіху та творчих досягнень // Рідна школа : щомісячний науково-педагогічний журнал. - 2017. - № 7/8. - С. 110-112
Анотація: Розкрито сутність інноваційного розвитку Школи успіху та творчих досягнень; акцентовано увагу на визначенні місії та стратегічної мети школи; висвітлено основні завдання та принципи діяльності школи; окреслено особливості структури навчального закладу та основні завдання структурних підрозділів школи; визначено цільові проекти роботи школи як інноваційного закладу та окреслено очікувані результати впровадження  Концепції.

   Проблему успіху в навчанні останніми роками вважають найважливішою і най- перспективнішою у педагогічній науці і практиці. Спричинено це, насамперед, розумінням того, що на сьогодні вже недостатньо забезпечити школярів необхідною сумою знань. Важливо навчити їх вчитися, сформувати у них стійке позитивне ставлення до навчальної діяльності. Глобальною є тенденція «вчитися досягати успіхів».
   З огляду на зазначене, навчально-виховний процес сучасного інноваційного навчального закладу має бути спрямований на забезпечення індивідуальних потреб школярів для їх успішної соціалізації, полегшення адаптації до самостійного життя, виховання відповідальності за прийняття рішень, формування єдиної життєвої, світоглядної, наукової, культурної та професійної компетентності учнів, що забезпечить їх подальше самовдосконалення та успішну самореалізацію.
   Ми усвідомлюємо, що основу та зміст інноваційних освітніх процесів становить інноваційна діяльність, сутність якої полягає в оновленні педагогічного процесу, впровадженні новоутворень у традиційну систему, що передбачає найвищий ступінь педагогічної творчості. Суб'єктом, носієм інноваційного процесу є, насамперед, педагог-новатор. У широкому розумінні педагогами-новаторами вважають педагогів, які працюють творчо, прагнуть оновлення своїх дидактичних і виховних засобів. У вузькому розумінні - це автори нової педагогічної системи, тобто сукупності взаємопов'язаних ідей і технологій навчання й виховання.
   Ці принципи є засадничими для педагогічного колективу Іваньківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів у розбудові навчального закладу на ідеях творчої моделі «Школа успіху і творчих досягнень». «Допоможемо дітям стати щасливими та успішними» - таку місію у своїй діяльності вбачають педагоги школи.
   Зазначимо, що проблему успіху в навчанні останніми роками вважають найважливішою і найперспективнішою у педагогічній науці і практиці.    Спричинено це, насамперед, розумінням того, що на сьогодні вже недостатньо забезпечити школярів необхідною сумою знань. Важливо навчити їх вчитися, сформувати у них стійке позитивне ставлення до навчальної діяльності. Глобальною є тенденція «вчитися досягати успіхів».   

Голобокова О.( психолог, Дніпрорудненська гімназія «Софія»)
Я та інші. Розвиток комунікативних компетентностей в учнів /учениць старших класів// Шкільний світ .- 2021 .- С. 5-7
Анотація: Про завдання поставлені перед освітою — формувати особистість демократичного суспільства. У зв'язку із цим виникає необхідність акцентувати увагу на психологічних особливостях нового покоління.

   Людина не може бути сама, завжди потрібні інші люди, щоб не почуватися самотньою, щоб спілкуватися і бути щасливою. Як же не загубити своє «Я» і вміти взаємодіяти, мати навички роботи в групі, володіти різними ролями в колективі, знаходити спільну мову? Цього навчитися можна розвиваючи комунікативну компетентність і набуваючи практичних навичок виконуючи тренінгові вправи.
   Програма направлена саме на розвиток соціального інтелекту, навичок, які допоможуть ефективно та конструктивно спілкуватися, висловлювати й відстоювати свої думки, правильно аналізувати та контролювати свої емоції, приймати себе й інших людей, бути толерантною й активною особистістю.
У процесі апробації розвивально-тренінгової програми був відібраний такий матеріал, який працював саме на вказані мету й завдання, добре сприймався старшокласниками/старшокласницями, актуальний для цього віку й давав змогу викладати курс за вибором так, щоб була можливість не тільки транслювати психологічні знання, а й спонукати учнів/учениць до саморозвитку.
   Сучасна школа надає систематизований і послідовний уплив на формування особистості людини. У процесі виховання відбувається передача культурних і моральних цінностей, накопичених людством за багатотисячну історію, а також закладаються основи світогляду людини, відбувається її соціалізація. Світ вимагає від молодого покоління вміння приймати рішення, працювати в команді, будувати конструктивні діалоги, творчо мислити, мати свою точку зору і вміти адаптуватися до нових умов життя.
   Завдання програми:
 сприяти формуванню позитивної самооцінки як способу гармонізації зовнішнього і внутрішнього «Я»;
 розвиток самоусвідомлення, саморефлексії, самоаналізу;
 формування та посилення загального командного духу, за допомогою згуртування групи;
 усвідомлення себе частиною команди й розвиток уміння працювати в команді;
 сформувати в учасників/учасниць навички групової взаємодії, ефективного спілкування, активного слухання;
 навчити учасників/учасниць правильно визначати психологічно комфортну дистанцію спілкування з різними співрозмовниками; 
 розвиток навичок ефективного спілкування. 

   З огляду на зазначене, навчально-виховний процес сучасного інноваційного навчального закладу має бути спрямований на забезпечення індивідуальних потреб школярів для їх успішної соціалізації, полегшення адаптації до самостійного життя, виховання відповідальності за прийняття рішень, формування єдиної життєвої, світоглядної, наукової, культурної та професійної компетентності учнів, що забезпечить їх подальше самовдосконалення та успішну самореалізацію.
Ще більше матеріалу за посиланням:

https://old.libr.dp.ua/cgi-bin/irbis64r_01/cgiirbis_64.exe?C21COM=F&I21DBN=ALLP&P21DBN=ALLP&S21FMT=&S21ALL=&Z21ID=&S21CNR=

Маєте можливість отримати інформацію з послугою електронної доставки документів

https://www.libr.dp.ua/?do=eldd