Освітянам на замітку

Загальноосвітня школа


Матеріали за темами:
 
          Влучно... Школа. Знання.  Виховання


НУШ: Компетентнісна парадигма освіти. Матеріали засідання педагогічної ради/ Т. Алєксандрова, О. Дятел, Д. Кондратець// Завуч .- 2019 .- № 9 .- С. 60-67
Матеріали засідання педагогічної ради «Компетентнісна парадигма освіти: компетентний учитель – компетентний учень» щодо формування в учителів системного процесу компетентісного навчання; актуалізації потреби в удосконаленні й оновленні освітнього процесу на засадах компетентісного підходу.
Портфоліо висловів для рефлексії.
Тема: «Сучасна  школа: цільові орієнтири»

Головна мета нової школи — збудити, дати виявитися самостійним творчим силам дитини.
                                                                                 (С. Русова)
Мета школи — привчити до життя, розуміти його, знайти в ньому своє місце. Для цього слід розвивати самостійність дитини.
                                                                                  (С. Русова)
Фундаментальна мета сучасної освіти полягає не в наданні учням інформації, а в тому, щоб розвивати в них критичний спосіб мислення.
                                                                                   (Дж. Дьюї)
Мета школи — привчити дитину до життя, розуміти його, знайти в ньому своє місце. Сучасна освіта, мета якої— повідомити відому й однакову для всіх суму знань, схожа на масове вбивство талантів.
                                                                                (М. Скаткін)
Завдання школи — допомогти дітям усвідомити сенс і цінності життя.
                                                                                 (К. Фопель)
Основа школи й джерело її успіху й удосконалення — саморозвиток людини, застосування до шкільного навчання тих засад, якими здійснюють самовиховання і самоосвіту.
                                                                       (П. Кантерєв)

Школа хоч трохи повинна бути попереду розвитку суспільства й поєднувати шлях людства в часі та просторі.
                                                                       (О. Захаренко)
Інноваційна діяльність в освітній сфері — принципово важлива відповідь на виклик сучасності. Імплементація освітніх інновацій є запорукою конкурентоспроможності національних проектів у майбутньому
                                                                       (В. Кремень)
У річищі сучасних освітніх реформ центральною ідеєю є виховання не лише людини, готової жити у знаннєвому суспільстві, а й патріота та толерантної особистості, здатної до обстоювання інтересів незалежної України та демократичних цінностей людства.
                                                                        (В. Кремень)
Нема нічого сильнішого, ніж ідея, час якої настав.
                                                                     (В. Гюго)
Замало бути обізнаним у нових ідеях, потрібно знати, де можна використати ці ідеї, уміти з ними поводитися, а не лише захоплюватися.
                                                                         (М. Фуллан)
Змінювати педагогічні орієнтири — це найважче і найпотрібніше, що доводиться робити нині.
                                                              (В. Караковський)

Тема: «Учитель у сучасній школі».
Найважливішим явищем у школі, найповчальнішим предметом, найживішим прикладом для учня є сам учитель.
                                                                      (А. Дістервєг)
Учитель повинен свідомо йти в ногу з часом, пройматися і надихатися силами, що пробудилися в ній. Жалюгідна людина, яка відстала від свого часу, поява ж учителя молоді, який сам живе в минулому, викликає лише співчуття всіх людей, які йдуть у ногу з часом й мислять схоже зі своїми сучасниками.
                                                                         (А. Дістервег)
Без творчого вчителя не може бути ні нової школи, ні нового суспільства, ні вільної України.
                                                                         (О. Захаренко)
Учитель живе, поки вчиться. Коли він припиняє вчитися, у ньому помирає вчитель.
                                                                          (К. Ушинський)
Творчий учитель не той, хто відповідно освічений, добре знає свій предмет Цього мало. Якою б талановитою не була людина, але якщо постійно не вчитиметься, ніколи не стане хорошим педагогом.
                                                                          (В. Сухомлинський)
Навчаючи, педагог повинен учитися і сам... Як він, не розвиваючись, може пробудити в інших те, що погасло в ньому самому, потребу в освіті й розвитку?
                                                                            (П. Каптєрєв)
Учитель, який передає дитині лише знання, це ремісник. Той, хто виховує характер — справжній митець у своїй справі. Кожен учитель повинен сам постійно себе виховувати.
                                                                            (С. Русова)
Учитель повинен більше працювати не на уроці, а готуючись до нього.
                                                                            (В. Сухомлинський)
Педагог повинен стати спостерігачем і дослідником тих явищ, які перед ним відбуваються... З цього погляду педагог є співробітником наукового закладу
                                                                          (С. Шацький)
Учитель — це той самий вчений, але у своїй особливій лабораторії, де він, навчаючи учнів, невпинно творить, щоденно веде пошуки най-досконаліших методів проектування доль і душ людських.
                                                                           (Б. Патон)
Без прагнення до наукової роботи вчитель неминуче потрапляє під владу трьох педагогічних демонів: механічності, рутинності, банальності. Він дерев'яніє, кам'яніє, опускається, а навчання перетворюється на натаскування і дресирування.
                                                                           (А. Дістервег)
Хто намагається розібратися в хорошому й негативному на своїх уроках, той уже досяг половини успіху.
                                                                        (В. Сухомлинський)
Педагог-професіонал починається з уміння аналізувати власну діяль-ність та її результативність.
                                                                         (А. Макаренко)
Учитель приречений бути компетентним.
                                                                          (К. Юнг) 


Тема: «Урок у сучасній школі».

Освіта — найважливіше із земних благ, якщо вона найвищої якості, Інакше вона абсолютно даремна,
                                                                           (Р. Кіплінг)
Освіта повинна дати людині засоби виявлення смислів.
                                                                           (В. Франкл)

Дуже важливо, щоб викладали, показували, розповідали й запи-тували більше самі діти, щоб педагогові більше доводилося слу-хати,  щоб діти весь час були активними особами, а не спостерігачами...
                                                                             (К. Венцель) 
  
Постійно вчитися у життя і формувати такі умови, які б вчили лю-дину в процесі її життя — це і є найліпший навчальний результат
                                                                              (Дж. Дьюї)
Ми забираємо у дітей майбутнє, якщо продовжуємо вчити сьогодні так, як вчили цьому вчора.
                                                                             (Дж. Дьюї)
Знання, пасивно засвоєні пам'яттю, без умінь застосовувати на практиці, — це мертвий баласт у наших плаваннях житейським морем.
                                                                              (С. Струмилін) 

Ціль навчання дитини полягає в тому, щоб зробити її спроможною розвиватися далі без допомоги вчителя.
                                                                            (Е. Їаббард)
Ми повинні навчити дітей бути креативними, щоб вони були готові сприймати нове, уміли імпровізувати, не боялися змін, несли в люди ідею...
                                                                              (А. Маслоу)
Щоб бути ефективними нині, учителі мають використовувати як повсякденний інструментарій кооперативне навчання з усіма технологіями роботи в малих групах, проекти, дебати, експериментальні вправи, моделювання, соціологічні й польові дослідження тощо.
                                                                                (О. Пометун)
Навчання методом проектів від-повідає потребам сучасної педаогіки, бо таке навчання ставить перед учнем можливості ши-рокого реального об'єднання знання як найкращої підвалини до навчання.
                                                                                 (С. Русова)

Тема: «Виховний процес у сучасній школі».

Ми виховуємо для життя. Воно є найвищим суддею.
                                                                                (Л. Виготський)
Ми повинні виховувати людину, спроможну створювати своє власне життя, спроможну до самовизначення.
                                                                            (П. Блонський)
Головна мета виховання — не надання дитині готових знань, а збудження в неї духовних сил,виявлення самостійної творчості.
                                                                            (С. Русова)
Мета виховання за сучасних умов може бути сформульована так: вільна, порядна людина з максимально розвиненими задатками й національною самосвідомістю, упевнена у своїй можливості повноцінно жити й самореалізуватися в суспільстві через власну працю.
                                                                             (І. Аносов)
Виховувати — значить організовувати діяльність дітей.
                                                                              (А. Макаренко)
Виховання, живлення духовної осі людини, яка перебуває на шляху становлення, має випереджати навчання, воно ніби готує ферменти олюднення й облагородження знань і так просвітлює розум. Знання справді є сила, але добра вона чи зла — це залежатиме від якості серця й духовності людини.
                                                                      (Ш. Амонашвілі)
Дати освіту й не вселити моральних принципів — значить вихо-вати ще одну загрозу суспільству
                                                                        (Т. Рузвельт)
У вихованні все повинно ґрунтуватися на особистості наставника, бо виховна сила виливається лише з живого джерела людської особистості.
                                                                           (С. Русова)
У вихованні педагоги повинні вміти проектувати особистість дитини, а цього можна досягти лише на підставі глибокого вив-чення її індивідуальних особливостей і якостей, визначення рівня розвитку
                                                                           (А. Макаренко)
У вихованні все повинно ґрунтуватися на особистості вихователя. Жодні статути й програми, жодний штучний організм закладу, як би хитро він не був придуманий, не може замінити особистості в справі виховання.
                                                                          (К. Ушинський)

Тема: «Педагогіка партнерства в сучасній школі»

Лише разом із батьками, спільними зусиллями, учителі можуть дати дітям велике людське щастя.
Час і батькам, і вчителям глибоко усвідомлювати, що ні школа без сім'ї, ні сім'я без школи не можуть упоратися із найтоншими, най-складнішими завданнями становлення людини. 

Учіть батьків мистецтва виховання як найблагороднішої, найлюдянішої, найвищої творчості, як виконання громадянського обов'язку.
Щоб добре знати дітей, потрібно добре знати сім'ю.
Немає важливішого у сфері виховання завдання, ніж навчити батька й матір виховувати своїх дітей.
Якими б прекрасними не були наші навчальні заклади, найголовнішими майстрами, які формують розум, думки дітей є батько і мати. Тому нам, учителям, потрібно турбуватися про підвищення педагогічної культури батьків, роз'яснювати їм смисл виховання й працювати з ними в одному напрямі.
                                                                (В. Сухомлинський)

Організація методичної роботи в сучасній школі
Особливого значення науково-методична робота набуває в період реформування освіти: вона допомагає педагогу не лише підтриму-вати потрібний рівень професійної компетентності, а й опанувати нові ідеї, інноваційні технології, методи, які характеризують процеси реформування в освіті.
                                                                    (І. Жерносек)
Один із секретів педагогічної творчості й полягає в тому, щоб збу-дити в учителя інтерес до науки, до аналізу власної роботи. Хто намагається розібратися у своїх відносинах із вихованцем, той уже досяг половини успіху.
                                                                (В. Сухомлинський)
У XXI столітті особливо важливою є підготовка високопрофесій- них педагогічних працівників, які відповідають інтеграційному критерію «педагогічна майстерність + мистецтво комунікативності + нові технології».
                                                                  (В. Кремень)

Інші матеріали до підготовки засідання педагогічної ради в журналі «Завуч».