Рано чи пізно у багатоповерхівках обслуговування будинків перейде від ЖЕКів до управляючих компаній чи управителів. Нагадаємо: якщо не створити ОСББ або разом із сусідами не визначитися, кому довірити управління спільним домом, управителя призначатимуть органи місцевого самоврядування через конкурс. Нібито немає різниці в тому, хто це робитиме і кому платити. Воно наче так, але, мабуть, немає жодного споживача, якого не цікавила б ціна питання.
Хто встановлює тариф
За словами директора департаменту економіки систем життєзабезпечення Мінрегіону Наталії Хоцянівської, Законом «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» не передбачено механізму державного регулювання цін на послугу з управління багатоквартирним будинком. Тобто порядок формування тарифів Кабмін не визначає, тарифи органи місцевого самоврядування не встановлюють.
Проектами «Порядку проведення конкурсу з призначення управителя багатоквартирного будинку» та «Типового договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком» передбачено, що вартість послуги з управління будинком складатиметься з витрат на утримання спільного майна та прибудинкової території, поточного ремонту спільного майна, а також винагороди управителеві. За словами Наталії Хоцянівської, витрати на утримання такого будинку мають розраховувати виключно з урахуванням переліку послуг, що передбачені у проектах зазначених документів. Причому йдеться про мінімально необхідний перелік послуг для забезпечення належного технічного, санітарно-гігієнічного, протипожежного стану будинку та прибудинкової території, який можна зменшити лише за об’єктивних умов експлуатації будинку. Витрати на капремонт, реконструкцію, реставрацію, а також інші роботи, які забажають мешканці, можуть надавати за окремими договорами з ними. Також, за словами Наталії Хоцянівської, перехід до вільних цін на послугу з управління будинком не повинен негативно позначатися на соціальному захисті громадян. «Відшкодування пільг і субсидій має здійснюватися з урахуванням граничного розміру витрат. Оскільки ціна вільна, і її діапазон може коливатися», — пояснила вона.
Але як бути тим, хто на субсидії розраховувати не може, але до статусу заможних їм ще ой як далеко? Щодо цього чимало експертів висловлюють своє занепокоєння.
— Цей тариф матиме дві складові: плата за управління і за утримання, — зауважив директор аналітично-дослідницького центру «Інститут міста» Олександр Сергієнко. — І якою буде ця плата, хто знає скільки виб’є собі керуюча компанія? Ніяких лімітів немає. Тобто квартплата може зрости або залишитися такою самою. Але зрозуміло, що вона не зменшиться. І якщо мешканці не зберуться і не укладуть договір з управителем зборами, то їм просто нав’яжуть умови. А зібратися багатьом складно. І можна маніпулювати зборами. Це дуже ризикований шлях без контролю держави, місцевих органів влади. Досвід показує: легітимне лише створення ОСББ. А якщо ви захочете зробити капремонт, то треба створювати окремий фонд. Якщо раніше у законі про ОСББ було прописано, що перший капремонт роблять за участі попереднього власника, тобто держави, то в законі №417 цю норму скасовано. Створюйте спеціальний фонд і за окрему плату управляюча компанія його зробить. Полный текст смотри в отделе периодики по адресу: пр. Д. Яворницкого, 18 и на сайте газеты: http://ukurier.gov.ua/uk/articles/kerbudu-zaplatimo-okremo/