Трегуб Ганна  Прагматичне місто
// Український тиждень. - 2015. -№ 39. - С. 33-35  ( 08.10.2015 )

...Оселившись іще в княжі часи на теренах сучасної України, євреї вже багато сотень років інтегровані в історичний контекст цієї території, яка є для них рідним домом, місцем, де існують святині їхнього народу. Дніпропетровськ, місто комерції, науки й технологій, не виняток із правила. Незалежність України дала євреям змогу відродити своє релігійне та культурне життя. Формування нової політичної нації в умовах суспільних і політичних трансформацій поставило перед вітчизняними єврейськими громадами актуальне питання визначення та конкретизації їхньої позиції щодо процесів, які стосуються всієї держави. Допоки всередині єврейської спільноти України довкола цих питань триває дискусія, громада євреїв Дніпропетровська чітко визначилася, що ані Україна, ані загальні біди їй не чужі, бо сама ця спільнота, попри свою релігійну й етнічну іншість, є частиною країни.
«Нова Америка»
Масове розселення євреїв на українських етнічних землях, зокрема в Придніпров’ї, було зумовлене трьома поділами Польщі між 1772–1795 роками, у результаті яких значна частина колишніх польських теренів потрапила до складу Російської імперії. Як зазначає Валерій Примост, це був час поступового руйнування того порядку життя євреїв, який склався у штетлах, компактних місцях їхнього проживання у Східній Європі. Саме у цей час штетли втрачають викристалізуваний формат своєрідного торговельного посередника між селом та містом, який до того ж був ремісничою майстернею, що обслуговувала прилеглі села. Історик Орест Субтельний писав, що із 5,2 млн євреїв, які мешкали...
 Полный текст публикации смотри  отделе периодики ДОУНБ по адресу: пр. К. Маркса,18 и на сайте газетыhttp://tyzhden.ua/Society/147686